www.ArtDisseny Artesania.llotja.cat

La consciència del canvi social en el disseny
Barcelona, del 3 al 11 de maig de 2012


L’Escola Superior de Disseny i Art Llotja de Barcelona, amb un fort arrelament a Catalunya, vol fer-se més present a la ciutat proposant una reflexió a l’entorn dels canvis que experimenta la societat actual i la manera com les arts visuals i més concretament el disseny, els reflecteixen.

Amb aquest objectiu, l’Escola Llotja organitza una sèrie d’activitats que inclouen conferències, taules rodones i una exposició Agitadors de consciència de la que trobareu informació en l'apartat exposicions de La NauU.

L’Escola Llotja amb el suport de l'ESDAP (Escola Superior de Disseny i Arts Plàstiques) convida Penny Sparke, una de les teòriques del disseny més importants en l’actualitat, a compartir les seves reflexions sobre les repercussions dels fenòmens contemporanis en el disseny. La prestigiosa autora mostra un interès especial en el significat que adquireix el disseny en el context del consum i explora la seva relació amb el gènere i amb la identitat (4 de maig al MACBA)

PROGRAMA D’ACTIVITATS

SEMINARI - ESCOLA SUPERIOR DE DISSENY I ART LLOTJA

www.ArtDissenyArtesania.llotja.cat
sobre el canvi de paradigma contemporani

Els canvis que s’estan produint en les darreres dècades (últimes del segle XX i primera del segle XXI) en el terreny de l’art, el disseny i l’artesania, disciplines lligades a la producció d’objectes d’ús i de representació de la cultura material  i visual, són unes de les conseqüències del canvi de paradigma que té lloc a la societat postindustrial occidental. Aquest seminari pretén abordar aquest tema des de les vessants teòrica i pràctica amb la finalitat de donar eines i exemples als nostres alumnes, per poder reflexionar i debatre sobre l’estat de la qüestió.

Plantejament i coordinació : Nora Ancarola i Carme Ortiz

DIVENDRES 4 DE MAIG 2012
Lloc: Auditori del MACBA
          Plaça dels Àngels, 1

12:30h  Penny Sparke    Qüestions contemporànies del disseny
Escriptora i investigadora especialitzada en Història del Disseny.  Va impartir Història del Disseny a la Brighton Polytechnic i al Royal College of Art de Londres, actualment és vicedegana i professora d’aquesta matèria a la Kingston University de Londres.
Ha comissariat diverses exposicions i escrit nombrosos llibres sobre disseny contemporani, entre ells, Introducció al Disseny i Cultura en el segle XX (1986); Disseny en context (1987); Mentre sigui de color rosa: la política sexual del gust (1995); Un segle de disseny: pioners del disseny del segle XX (1998); Introducció al Disseny i la Cultura: de 1900 fins el present (2004); El geni del disseny (2010)

DILLUNS 7 DE MAIG DE 2012
Lloc: Auditori de l’Escola  Superior d’Art i Disseny Llotja
Seu: Ciutat de Balaguer, 17

12.00h Eugeni Quitllet     Art versus disseny
Presenta: Mª Josep Vidal. Professora d’Història de l’Art i el Disseny

Nascut a Eivissa, va estudiar a l’escola d’art fins el 1991. Es va diplomar en disseny d’interiors a l’Escola d’Art Llotja de Barcelona l’any 1996. Va col·laborar amb diferents estudis d’arquitectura de Barcelona i fundacions culturals com la Joan Miró.
A partir de l’any 2001, inicia la col·laboració amb Philippe Starck . Avui dissenya sota al seva firma: Eugeni Quitlllet, realitzant projectes en diferents àmbits del disseny per les marques  més prestigioses.

DIMECRES 9 DE MAIG DE 2012
Lloc: Auditori de l’Escola  superior d’Art i Disseny Llotja
Seu: Ciutat de Balaguer, 17

12.00h Gerard Moliné   Art-disseny versus artesania
Presenta: Marta Tous. Professora de Disseny d'Interiors

Dissenyador industrial per l'Escola Superior de Disseny Elisava. Actualment desenvolupa el seu treball com a dissenyador en el seu propi estudi, estudimoliné.
Cofundador de l'estudi azuamoliné juntament amb Martín Ruiz de Azúa, 2003-2006. Professor a distància del GSD a la Universitat Politècnica de Catalunya l'any 2005-06. Col·labora amb diferents empreses i institucions i realitza un treball de disseny experimental que ha estat mostrat en diferents exposicions i publicacions.
Entre altres premis ha rebut la medalla ADI FAD 2002, Premi Expohogar Regal 2005, Top Nominated INDEX 2005, Expohogar Regal 2006 i DELTA PLATA 07.

DIVENDRES 11 DE MAIG DE 2012
Lloc: Auditori de l’Escola  superior d’Art i Disseny Llotja
Seu: Ciutat de Balaguer, 17

11:00h  CIS ART LODGER   Art-disseny-artesania versus marketing
Presenta: Carme Ortiz. Professora d’Història de l’Art i el Disseny

Carmina Gaudes i Sílvia Gonzalez són les fundadores de CIS Art Lodgers,  galeria nòmada d’art contemporani, pionera a Barcelona. Àlex Brahim és comissari independent, codirector de la plataforma  DiBiNa i col·laborador de CIS Art Lodgers.

CIS Art Lodgers considera que l’art actual s’assumeix des del camp creatiu en relació amb altres esferes de la realitat i no com un discurs aïllat i alhora autocontingut. Per això, entén que l’exposició és un dispositiu perceptiu on s’estableix un diàleg entre l’obra i l’espai on s’inscriu. CIS Art Lodgers té un programa regular de quatre exposicions anuals, així com la col·laboració amb galeries, institucions, museus, empreses i professionals del disseny d’Espanya i de l’estranger.

La plataforma DiBiNa és un node de management artístic, producció i programació cultural, gestió de patrocinis i comunicació relacional al voltant dels seus continguts.

PENNY SPARKE

Vicerectora d’Investigació i Empresa de la Universitat de Kingston, Gran Bretanya. Es va graduar a la Universitat de Sussex el 1971 en literatura francesa. Se li va atorgar un Certificat de Postgrau en Educació el 1972 i fins el 1975, va estudiar un doctorat a la Politècnica de. La seva tesi es va titular Teoria i disseny a l'era del pop.

Des de 1975 ha impartit classes d'Història del Disseny als estudiants de grau i postgrau a Politècnica de Brighton, i des del 1981 al 1999 al Royal College of Art. Des d’aleshores també ha treballat en el camp de la història de finals del segle XIX i XX i ha donat conferències de disseny, ha comissariat exposicions, i publicat àmpliament en aquest camp, tant al Regne Unit com a l’estranger. A més dels seus nombrosos articles i capítols de llibres, les seves publicacions individuals inclouen An Introduction to Design and Culture, 1900 to the present (1986), (Una introducció al disseny i la cultura des de 1900 fins el present. Nova edició de 2004); Japanese Design (1986); (Disseny Japonès); Design in Context (Disseny en context) (1987); and Italian Design (Disseny italià) (1988).

El 1995 va publicar As Long As It’s Pink: The Sexual Politics of Taste (Mentre sigui de color rosa: la política sexual del gust).
Ha tingut interès especial en el significat del disseny en el context del consum i amb la seva relació amb el gènere i la identitat i és a partir de mitjans de 1990 que ha centrat la seva atenció en el tema de l’interior. El 2005 va publicar una monografia titulada, Elsie de Wolfe and the Birth of Modern interior Decoration, (Elsie de Wolfe i el naixement d'un disseny interior modern), i el seu llibre, The Modern Interior (L’interior modern), va ser publicat el juny de 2008. El 2010 va publicar El geni del disseny.
La professora Sparke ha representat a la Història del Disseny de les Arts i la Junta d'Investigacions d'Humanitats i ha estat membre de dues juntes d'investigació finançades per AHRC, assessors del projecte. També va representar la disciplina com a membre de la Història de l'Art, Arquitectura i Disseny sub-panell per l'any 2008 HEFCE de Research Assessment Exercise.
Penny Sparke és Membre Honorària Superior del Royal College of Art i membre de la Societat de les Arts.

Sobre els continguts dels seus llibres

La professora Penny Sparke   ha fet una important aportació en l’estudi i l’anàlisi d’una de les disciplines: el disseny, que en el món d’avui s’ha convertit en un dels principals motors de l’economia cultural.
A través dels seus llibres aborda  des d’un enfocament interdisciplinari la  naturalesa ubiqua del tema, en són un bon exemple els punts de vista més historicistes de: El disseny al sXX  (Blume, 1999)o d’altres que s’acompanyen d’una important  documentació visual:  Disseny: història en imatges (Blume, 1987).
En el llibre Una introducció al disseny i la cultura des de 1900 fins al present (GG,2010) aborda d’un manera exhaustiva la gènesi i l’evolució del disseny  en el seus inicis, la modernitat, quan comença a cristal·litzar la figura del dissenyador i la seva professionalització fins a l’actualitat, emmarcada amb el canvi de paradigma que suposa la crisi de la modernitat. En aquest llarg recorregut molt ben documentat, estudia com el disseny es converteix en una poderosa eina per re-configurar una de les preocupacions clau de la contemporaneïtat: la identitat individual i social. També aborda des del punt de vista de gènere el paper del disseny i la transformació del gust a , Mentre sigui de color rosa: la política sexual del gust (1995), enfrontant la mirada masculina de la modernitat i les noves mirades feministes, on l'anàlisi en el context artístic i productiu proposen noves perspectives de auto-representació posant qüestionant l'estabilitat de la identitat i la divisió binària que sustenta l'escencialització d'això femení.
Les seves darreres publicacions es centren en la transformació del disseny d’interiors, Elise de Wolfe i el naixement d’un disseny interior modern (2005) i L’interior modern (2008).
Extensa bibliografia, de la que només hem comentat alguns títol, que interessa a les persones relacionades amb el disseny, la cultura artística visual i la comunicació, la sociologia, l’antropologia, l’economia del consum, la filosofia, la historia i els estudis culturals.