Stone letter project #2

Image

STONE LETTER PROJECT #2
Dialogs  Through the limestones

NAU U (Seu Llotja Sant Andreu).
C. del Pare Manyanet 40

5 — 22 Març 2019
Inauguració: Dimarts 5 a les 19h

Stone letter Project #2 JPN-BCN, és la segona part d’un projecte litogràfic iniciat al Japó on hi han col·laborat Universitats del Japó, Anglaterra i l’ESDA Llotja. El projecte, impulsat pel grup “Lighter but Heavier”, format per professors d’universitats japoneses, es divideix en dos: el projecte de Stoneletter A4 i  el projecte Stoneletter Artist Edition

Universitats i escoles participants:

Tokyo University of the Arts
Joshibi University of Art and Design
Musashino Art University
Osaka University of Arts
Kyushu Sangyo University
Sokei Academy of Fine Art & Design
Kyoto Seika University
Kyoto City University of Arts
Takarazuka University
Nagoya University of Arts
University of Brighton

Stone letter “A4”

Graneja una pedra i passa-la. El remitent de la pedra rebrà amb el temps la impressió d’aquesta pedra. És com un missatge en una ampolla flotant a l’oceà, que està destinat a arribar a la destinació.

Aquest projecte va començar en una reunió: els membres de LbH (Hiroshi Katayama, Yasunori Kinukawa, Junji Sakai i Eiko Tanaka) discutien l’exposició “C.A.P.” a Kobe (gener de 2018). Junji Sakai explica un episodi a la Universitat de les Arts de la ciutat de Kyoto, on va polir les matrius de pedra i les va enviar als seus alumnes, esperant rebre les obres dels estudiants. Els altres membres es van sorprendre a l’escoltar-ho, ja que el polit de planxes de pedra és complicat i, en general, no fem un treball tan dur per una altra persona. A més, com que no és segur que els alumnes facin obres de litografia amb les pedres, el seu comportament pot semblar-se al fet d’escriure una carta d’amor que no té cap resposta.Cada membre va decidir fer el mateix després d’escoltar la seva història. Centrar-se en “una matriu de pedra”, que és el principi de la litografia, podria facilitar la difusió dels encants de la litografia.

“Stone letter project A4” és senzill. Tot el que fem és “polir una pedra per algú i esperar el resultat”. Es pot fer des d’un instructor a un estudiant, des d’un estudiant experimentat a un principiant o entre amics. Això sembla una interacció amb un ritme lent, però té un tipus de temps a banda i banda. Mentre el remitent anticipa la resposta, el receptor se sent ansiós per respondre a l’oferta inesperada. L’enviament d’una carta mai no s’acaba; no sempre és perfecte per transmetre els nostres sentiments i, per aquest motiu, les enviem una vegada i una altra. La litografia és similar. Mai no acaba de ser controlada a voluntat per causa del procés. La “Litografia” és una tècnica complexa però esperem que els receptors gaudeixin de l’oportunitat i no es preocupin pel fracàs.

Stoneletter Artist Edition

Obrir-se a les possibilitats de la pedra. Fer obres d’una imatge inspirada en la sensació d’una pedra.

Els membres de LbH (Hiroshi Katayama, Yasunori Kinukawa, Junji Sakai i Eiko Tanaka) tenen en comú que continuen tractant les altres tècniques / mitjans, fins i tot si la seva àrea principal és la litografia. Això genera efectes positius a les seves litografies. Per exemple, intentant utilitzar les troballes noves, inesperades que es troben en la pintura quan es treballa en la litografia, o comparant les tècniques i triant la millor manera per expressar-se. Això probablement no és inusual i la majoria dels artistes o fan de forma automàtica.

De fet, nombrosos artistes han treballat la litografia d’ençà que es va inventar. Tenim diverses històries que mostren la seva passió o interès: Delacroix li va dir a Goethe que havia creat una impressió que mai no havia aparegut. Redon va insistir que no podia entendre perquè els altres artistes no estudiessin més aquesta tècnica manejable i expressiva, que podria respondre a l’estímul més sensible.

“Stone letter project Artist edition” és un projecte de col·laboració amb altres artistes que no han experimentat la litografia. Esperem compartir l’atmosfera tensa i alguns accidents en el seu primer contacte amb la tècnica. Esperem que el projecte permetrà als artistes col·laboradors descobrir un nou estil expressiu i fer-nos redescobrir el seu atractiu.

La Tècnica

La litografia, inventada per primera vegada per Alois Senefelder en 1798, va tenir una gran repercussió en la indústria de la impressió, ja que la nova tecnologia es va dur a terme usant tractament químic, sense gravar o incidir les planxes. Des d’aleshores, s’ha estès per tot el món ràpidament. La litografia continua evolucionant: utilitzant planxes metàl·liques o plaques sensibilitzades, o fins i tot creant una nova tècnica, litografia sense aigua, 220 anys més tard.

La litografia és un procés d’impressió que utilitza repulsió de greix i aigua en una matriu de pedra calcària. A partir d’un procés químic sobre les imatges dibuixades, ja siguin amb tinta o llapis, fixem aquesta imatge a la matriu.

La pedra calcària és una roca sedimentària que s’ha format al llarg dels segles. Treballar en aquesta pedra és com si poguéssim crear una imatge sensible col·laborant amb la venerable pedra a través del temps i l’espai. Estem experimentant una mena de temps viatjant mentre dibuixem la matriu. Dit d’una altra manera, “sentir la pedra” durant el treball significa no nomépensar en la imatge, sinó també remenar, la història, la química, la GEO ciència o la impressió.

En sentir el pes o la textura, única de la pedra, ens fa sentir fascinats. Creiem que podem explorar profundament dins del nostre cor la nostra sensibilitat “innocent”  i posar la imatge en un tros de paper a través de l’experiència d’aquesta impressió tradicional que es va portar l’era moderna.

Sobre LbH

LITOGRAFIA: Lighter but Heavier (LbH) (més lleuger però més pesat) és el grup d’artistes format per Hiroshi Katayama, Yasunori Kinukawa, Junji Sakai i Eiko Tanaka, que es va iniciar amb una exposició “LITOGRAFIA: més lleugera però més pesada” a Ggallery Bblanka de Nagoya, novembre de 2016. LbH organitza exposicions i altres projectes per aportar una nova dimensió a la litografia.

Lighter but heavier
http://litho-I-but-h.strikingly.com

Instagram
@lighterbutheavier

Facebook