JORNADA D'ART I DISSENY. TALENT CREATIU I EMPRESA 2020

Departament d'Educació
Selecció dels Projectes Finals de les següents especialitats:

CFGS Gravat i Tècniques d'Estampació
CFGS Escultura
CFGS Gràfica Publicitària
CFGS Ceràmica Artística
CFGS Modelisme Industrial
CFGS Estampats i Tintatges Artístics
CFGS Esmalts Artístics al Foc sobre Metall
CFGS Gràfica Interactiva


CFGS Gravat i tècniques d’estampació
Adai Suriñach Carandell
Tranformació Orgànica

 

Transcriure al paper un llenguatge que alguns materials són capaços d’escriure mitjançant l’oxidació d’aquests. Busco en un lloc totalment verge, on aplicant un procés de desgast i temps puc arribar a treure del material una expressió pròpia. Amb aquest procés on el que llegim és la naturalesa dels materials, l’atzar té un paper molt important, ja que gràcies a aquest sempre obtenim resultats totalment diferents amb textures molt diverses. Tot es pot exhibir, des del més microscòpic fins al més macroscòpic.
Les formes orgàniques ens resulten molt familiars, tot i que cada vegada son menys recurrents en la nostra vida quotidiana. Això té com a objectiu ajudar a allunyar-nos una mica del món en que vivim, plegat de línies cada vegada més rectes i ple d'artefactes produïts en sèrie, impossible de diferenciar els uns dels altres.
Aquest és un projecte que parla de la transformació orgànica. Entenc aquesta transformació com el canvi que fan alguns elements en un període de temps. Tot i això aquest canvi pot estar alterat per diversos factors, en aquest cas, els elements de l’aire, l’aigua, i la terra.
Fent la lectura d’alguns materials es pot arribar a veure el pas de temps, com en els arbres quan contem les anelles per saber quants anys té. També, com han estat les estacions d’aquests anys en relació a la separació entre anelles, com més separades indica que més ha plogut, com més foques més fred ha fet aquell hivern. La mateixa fusta porta inscrita un calendari dins al seu esquelet.


CFGS Escultura
Anna Rodríguez Pastrana
PRESSIÓ - OPRESSIÓ – REPRESSIÓ”
Formigó armat / Bronze / Forja de Ferro
45 x 92 x 22 cm

 

La principal motivació d'aquest projecte és la representació d'un concepte o una sensació que estigués relacionada amb el moment actual en diferents aspectes de la vida quotidiana de l'ésser humà. No pretén un context específic sinó una polivalència emotiva, és a dir, l'empatia de l'emoció per mitjà de la imatge.
L'objectiu era traslladar el significat d'una imatge i la seva construcció on el context cultural no pogués condicionar la lectura.
En aquest obra jugo amb la paraula PRESSIÓ com a concepte O-presor o RE-presor. Des del meu punt de vista la “PRESSIÓ” comporta una limitació de moviment o d'acció de qualsevol que es trobi sota el seu efecte o acció. D'aquest joc de conceptes i paraules sorgeix P.O.R.
La por esbossa en resum el que ens paralitza, oprimeix o reprimeix davant diferents circumstàncies. D'aquí el títol: P.O.R = “Pressió – Opressió – Repressió”.

 


CFGS Gràfica Publicitària
Laura Munné Rocamora
Sota les llambordes; el desig.

 

El projecte consisteix en la realització d’un catàleg d’exposició sobre el Maig del 68 francès, amb el títol “SOTA LES LLAMBORDES, EL DESIG. Sous les pavés, le désir”.
El títol és l’adaptació d’un eslògan molt conegut de la revolta del 68, i busca fer referència als dos conceptes principals de l’exposició: els fets del maig del 68 a Paris, i el desig com a necessitat bàsica dels joves que els va impulsar a revoltar-se.
En tractar-se d’una exposició fictícia, ha sigut necessari dissenyar-la per tal de poder fer-ne el catàleg; així doncs, el projecte ha inclòs conceptualitzar l’exposició, escollir les obres i dissenyar-ne el grafisme (amb cartelleria, fulletons, tríptic, aplicacions per la difusió a xarxes i marxandatge).


CFGS Ceràmica Artística
Patricia Tamayo
Qui m’ha tocat?

 

L’obra reivindica la mancança de reconeixement social del treball de les dones. Té una doble lectura: per una banda presenta la identitat femenina amb l’empremta de l’artista a cada peça. Al revers, el relleu del guant de làtex de rentar que queda amagat, representa el treball femení domèstic, tan invisibilitat per la societat. El fil representa la unió que les dones han teixit al llarg dels anys.
Conscient de la situació de vulnerabilitat de la dona, QUI M’HA TOCAT? busca evidenciar una realitat que ha sigut amagada del reconeixement social i laboral.
És una obra que té una doble lectura. Per una banda, fa referència a la pròpia identitat de la dona i, per l’altra, visibilitat el treball femení domèstic, que passa desapercebut per la societat. Així doncs, la petjada mostra la identitat de la dona amb les seves qualitats, tals com l’entrega o maternitat entre d’altres, així com la seva sensibilitat, sensualitat, el seu erotisme...
L’obra és una segona pell que està en contacte amb la pell del cos. Una segona pell formada per un conjunt de peces úniques e individuals teixides, que representen el col•lectiu femení. Cada peça té les empremtes de l’artista, per un costat, i per l’altre té gravat el relleu del guant de làtex tradicional de fer feina, com a símbol del treball invisible que fem les dones. A més a més, cada peça s’uneix amb la següent amb fil.  El fil, doncs, és la metàfora de la unió intersectorial sense diferencia social que busca dignificar i manifestar la seva tasca dins la societat.
*Nota: entremig d’aquesta obra hi ha fil que prové d’una bobina original produïda a la fàbrica Fabra i Coats de Sant Andreu, elaborada per les dones que hi treballaven.


CFGS Modelisme Industrial
Pau Prat Jovani
Futbolí

 

Interpretació del clàssic futbolí, on els jugadors han estat substituïts per personatges inspirat en els soldats del film La guerra de les galàxies, que a partir d’un fitxer digital  han estat impresos amb tecnologia 3D i reproduïts posteriorment en resina de poliuretà a partir de motlles de silicona.


CFGS Estampacions i Tintatges Artístics
Rebeca  Barreira Limones
Meraki

 

Meraki /meráki/. Del grec,
Posar l'ànima, creativitat i amor en el que fas, deixant un tros de tu sempre en el teu treball. En aquest projecte teixiré la relació que tenen les suposades bruixes medievals amb el patriarcat.
En aquest projecte es reflectís mitjançant estampats els diferents estereotips i ideals impostos en la història sobre les “bruixes”. Durant molt de temps ens han fet imaginar-nos a les bruixes com un ésser maligne i com una figura a la qual cap dona hauria de semblar-se, la qual cosa es pretén perquè és donar-li la volta a tots aquestes idees i veure que tots aquests ideals de dones no tenen perquè ser una cosa dolenta”, si no una cosa positiva ja que van ser les primeres dones que van lluitar per la llibertat individual del sexe femení.
La col·lecció d'estampats servirà per a uns productes finals que seran mocadors. Perquè mocadors? L'estereotip de bruixa que ens han implantat és una dona vella, ermitana, lletja, i normalment vestida coberta per trossos i trossos de tela, a més de mocadors o capes, així que crec que és un element que pot reflectir molt millor el missatge.
A més de la relació amb les “bruixes”, el mocador ha estat al llarg de la història un element de reivindicació i s'ha utilitzat en molts casos per a enviar missatges o com unavia de llenguatge no verbal, i en aquest projecte es pretén enviar un missatge a partir d'ells. Tots els mocadors seran en seda 100% artificial i estampats mitjançant estampació digital


CFGS Esmalts Artístics al foc sobre metalls
Sara Rozas Pedrosa
Reinterpretació artística d’un sabre

 

Un estudi,  des dels orígens, de l’esmalt aplicat a armes i armadures. Una aplicació actual, emprant una tècnica ancestral (el cloisonné o alveolat) en la decoració d’un objecte armamentista transformat avui en decoratiu i objecte de col·leccionisme molt preuat. Inspiració en el japonisme, tècnica oriental i accents del modernisme català.


CFGS Gràfica Interactiva
Victoria Peral Viu
Minerva “Feria de Artesanas”

 

Minerva és un esdeveniment de dones que es dediquen a artesanes amb l'objectiu de connectar i crear un vincle amb el públic a través del treball en directe.