CULTURAL AGENDA

Visions de l'espectacle teatral Marcel Bofill

Conferència ESDAP:

 

Visions de l’espectacle teatral
Marcel Bofill
 
  • Data: 15 de febrer del 2018
  • Hora: 12.00 a 13.30 h.
  • Seu: Llotja Sant Gervasi a l’hemicicle 
  • Professor responsable: Montse Serra i Laura Aragón
  • Assignatura: Projectes IV de l'especialitat moda


Ens mostrarà la seva trajectòria dins el món de l’espectacle i l’ofici de dissenyador de vestuari a companyies com Franco Dragone a Macau o Cirque du Soleil.
També explicarà com i per què es va decidir a muntar la seva pròpia empresa de disseny i creació de vestuari Maru-Shima.

+info...


Alumnes de ceràmica de visites per sales d'exposicions de Barcelona

Dimecres 31 de gener, els alumnes del departament de ceràmica juntament amb les professores, Amparo Garcia, Roser Vallès i Lídia Sevilla van fer una ruta de visites per sales d'exposicions de Barcelona.

Associació de ceramistes de Catalunya.
Acollits pel director Jordi Marcet i Rosa Vila-Abadal.
Exposició de Joan Serra.
http://www.ceramistescat.org/es/

Galeria Mayoral.
Llorens Artiguas, alquimista de Miró.
http://galeriamayoral.com

Side Gallery
Clay Time.  Ceramistes contemporanis.
http://side-gallery.com/

+info...


La imatge de moda Jaume Vidiella (estilista) i David Urbano (fotògraf)

Taula rodona ESDAP:

La imatge de moda
Jaume Vidiella (estilista)
i David Urbano (fotògraf)

 
  • Data: 8 de febrer del 2018
  • Hora: 9.00 h.
  • Seu: Llotja Sant Gervasi a l'aula PB7
  • Professor responsable: Natàlia Martínez
  • Assignatura:  Estilisme, Moda i Comunicació

Professor responsable: Natàlia Martínez

Assignatura:  Estilisme, Moda i Comunicació

+info...

 


Projecte commemoratiu 10è aniversari de la mort de Josep Guinovart : Llotja hi participa.

El passat dia 16 de gener vam tenir el plaer de rebre a la nostra Seu de Sant Gervasi a Maria Guinovart, Presidenta de la Fundació Privada “Espai Guinovart”, que s’havia posat en contacte amb nosaltres per tal d’informar-nos que el proper dia 12 de desembre es compliran 10 anys de la mort de l’artista Josep Guinovart. Ens va explicar que des de la Fundació, amb el suport de les Institucions i de diferents espais i museus, endegaran un projecte expositiu per tal de commemorar aquest 10è aniversari que es perllongarà fins ben entrat l’any 2019, “Any Guinovart”, comissariat per l’escriptor i crític d’art Àlex Susanna, amb logotip del prestigiós dissenyador Miquel Milà que acompanyarà, juntament a la resta de logos de les entitats col·laboradores, totes les publicacions que surtin al voltant de l’Any Guinovart i que culminaran en un catàleg amb el recull de totes les activitats que s’hagin dut a terme durant aquest temps.

Donat que la formació de Josep Guinovart va estar estretament vinculada amb l’Escola Llotja, ens va proposar el seu desig que ens poguéssim afegir als actes commemoratius, la qual cosa el nostre Director va acceptar molt complagut.

El paper de la nostra Escola tindrà una doble finalitat: per una banda, apropar la figura de l’artista als alumnes que, com ells, es va formar a la Llotja i ho farem comptant , com sempre, amb moltes de les nostres especialitats, tant de Cicles Formatius com d’Estudis Superiors equivalents a Grau , atès que Guinovart va ser un artista polièdric.

Per altra banda, mostrar arreu com l’escola Llotja ha estat un referent històric en la formació de rellevants artistes en moltes disciplines i “bells oficis” des de la seva fundació el 1775 com Escola Gratuïta de Disseny i Nobles Arts  per la Junta de Comerç de Barcelona, tret que en altres ocasions ja hem assenyalat que ens caracteritza i singularitza.

Fem una mica d’exposició dels fets amb una breu ressenya de l’artista : qui és Guinovart ?; en què consistirà el “Projecte Commemoratiu Josep Guinovart 2017-2019”?

L’artista

Josep Guinovart (1927 – 2007), pintor i gravador, cartellista i escultor, és un dels artistes catalans més reconeguts internacionalment. Va passar gran part de la Guerra Civil a la vila d'Agramunt on havia nascut la seva mare, fet que l'apropà directament a la natura, les eines i els animals.

Format a l’Escola d’Arts i Oficis de la Llotja (en aquell moment, com hem dit Escola Gratuïta de Disseny i Nobles Arts ), hi consta com a alumne des del 1944 fins al 1946 en què hi conclouria els seus estudis i obtindria una beca del Foment de les Arts Decoratives (FAD), fet pel qual va poder gaudir de l'assistència a un curs de dibuix al natural amb obres primerenques , fortament marcades per Nonell i Gimeno.

Lligat en un primer moment al grup Dau al Set, va ser més tard un dels fundadors, juntament amb Jaume Muxart, Antoni Tàpies, Joan Josep Tharrats, Modest Cuixart, Marc Aleu i Jordi Mercadé, del grup Taüll que va tenir una vida efímera, realitzant durant els primers anys de la seva activitat  pintures murals, decoracions teatrals, cartells i il·lustracions.

Una beca de l’Institut Francès li va permetre al 1952 viatjar a París, on va conèixer obra original de Cézanne i Matisse, entre d’altres i moviments com el cubisme. A partir d’una primera etapa figurativa, l’obra de Guinovart evoluciona amb una temàtica de caràcter social i amb tendència al muralisme. Els corrents abstractes i l’informalisme obren noves perspectives en l’estètica de la seva pintura. En 1957, utilitzant altres recursos com la incorporació d’objectes i la manipulació lliure de la matèria, Guinovart inicia una sèrie d’experiències pròximes al assemblage o collage, a base de bidons, fustes cremades, elements de rebuig, capses, revestiments, etc. Entre la seva expressió plàstica i el seu entorn vital, constituït per la naturalesa, el camp i la terra, es genera un viu diàleg, manifestat a través de símbols que formen part d’una poètica subjectiva. Guinovart va estar guardonat amb el Premi Nacional d’Arts Plàstiques en 1982 pel Govern espanyol i pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya al 1990. Així mateix, el reconegut artista ostenta un llarg palmarès de premis i les seves produccions són motiu de nombroses exposicions.

La seva obra està repartida per una gran quantitat de museus i col·leccions públiques d’arreu del món , entre els quals destacaríem els Museus Guggenheim i Fine Arts Museum de Nova York, diversos museus d’Amèrica Llatina i Centre Amèrica a La Havana, Mèxic DF, Santiago de Chile, Caracas… o museus nacionals com el Museo de Arte Reina Sofía i la Fundación March a Madrid , així com un gran nombre de museus i institucions catalanes que custodien la seva obra : MNAC, Col·lecció Fundació “la Caixa”, Col·lecció Fons de la Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Barcelona, entre moltes altres localitats nacionals i internacionals.

L’any 1994 es va inaugurar un espai d’art a Agramunt dedicat a la seva obra, població  a la qual ell sempre hi va estar vinculat. Aquest museu s’anomena “Espai Guinovart”, una Fundació que  porta el seu nom i que aquest 2017 ha estat mereixedora de la Creu de Sant Jordi, màxim guardó atorgat per la Generalitat de Catalunya.

El projecte

La Fundació Espai Guinovart , com s’ha dit, conjuntament amb centres i Institucions diverses, farà una sèrie d’actes i exposicions que giraran al voltant de la figura del desaparegut artista. Cadascun d’aquests centres i Institucions, repartits tant dintre com fora del territori, presentaran una vessant diferent del polifacètic autor :

  • Guinovart cartellista : “Temps de Cartells” al Museu de l’Hospitalet.
  • Guinovart, sensual i eròtic : “Mestre d’Amor” a la Fundació antiga Caixa Terrassa, a aquesta localitat.
  • Guinovart a París : “Guinovart le parisien”, a l’Institut Francès de Barcelona.
  • Guinovart i els preludis de Chopin : Concurs Internacional de Piano Maria Canals al Palau de la Música, a Barcelona.
  • Guinovart a Girona : “Referents”, al Museu d’ Art de Girona.
  • Guinovart i el disseny industrial : “Dissenys impossibles” al FAD, on es presentarà una catifa de Nani Marquina inspirada en obres de Guinovart.
  • Guinovart gravador : “Grabar es Arañar”, al Centro Internacional de la Estampa Contemporánea a Betanzos (Galicia).
  • Guinovart escultor-forjador : “La forja d’Hefest. Guinovart Escultòric” a la Fundació Fran Daurell al Poble Espanyol, a Barcelona.
  • Guinovart i la mediterrània : “On conflueixen la terra i el mar”, al Museu d’Art Modern de Tarragona.
  • Guinovart i la música : “GU-INNO-VART”, al Museu de la Música de Barcelona.
  • Guinovart a la dècada dels 50 : “Exposició anys 50”, al MNAC (Museu Nacional Art Catalunya), Barcelona.
  • Guinovart antològic : “Transitant Guinovart” a la Fundació Parramon Ventalló a Girona.
  • Guinovart escriu Chopin : “Variacions Chopin” a la Cartoixa de Valldemossa a Mallorca.
  • Guinovart privat : “Patrimoni”, a la Fundació Espai Guinovart a Agramunt, Lleida.
  • Guinovart dialoga amb el Museu de Lleida : “Agramuntophitecus”, al Museu d’Art de Lleida.
  • Guinovart i la seva història, conclusió : Retrospectiva Guinovart a l’Espai Volart. Fundació Vila Casas a Barcelona.

A més a més d’aquestes exposicions, el projecte compta amb altres activitats diverses, entre les quals podem destacar la col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, que posarà el nom de “Sala Guinovart” a la sala de reunions on hi ha una peça de l’artista; l’Institut del Teatre de Barcelona inclourà al seu calendari una obra de Guinovart; la Filmoteca de Catalunya presentarà documentals i entrevistes que s’han fet sobre la figura de l’artista; L’Institut de les Lletres Catalanes declararà l’any 2018, “Any Guinovart” : sis autors en llengua catalana parlaran d’una peça de l’artista ...

Els actes de presentació oficial d’aquest projecte commemoratiu es faran al mes de març en un espai emblemàtic que també ha volgut col·laborar : la Pedrera , la “Casa Milà” d’Antoni Gaudí, on hi serem convidats com a participants.

Es pretén crear un veritable “itinerari Guinovart” pels carrers i Institucions de la nostra ciutat i d’aquelles altres poblacions que tant van inspirar l’autor i dintre d’aquest “itinerari”, que és l’itinerari de la vida de l’artista , no hi poden faltar els seus orígens i la seva formació com a tal : aquesta serà la contribució i activa participació de Llotja, la “Llotja” dels pintors com Guinovart, Picasso, Cuixart, Marià Fortuny; la “Llotja dels escultors com Damià Campeny, Joan Rebull, Frederic Marès i Jaume Plensa; la “Llotja” dels arquitectes com César Martinell i Óscar Tusquests; la “Llotja” dels il·lustradors com Lola Anglada ; la “Llotja” dels dissenyadors com Gabriel Teixidó , Josep Artigas o Miquel García i Riera; la “Llotja” dels teòrics com Alexandre Cirici i Arnau Puig; la “nostra Llotja”, la que d’ençà de la seva fundació  és escola pública “d’arts i oficis” i de disseny de referència a Barcelona : la “Llotja” que des del seu passat bicentenari, des del seu present, projectem mirant al futur : la “Llotja” que ens engloba a tots!

María José Vidal

Catedràtica d’Arts Plàstiques i Disseny

+info...


Ja tenim la nota de premsa de l'ICUB

Ja tenim la nota de premsa de l'ICUB : Llotja és protagonista per primer cop en el disseny de la "B" de la imatge gràfica dels Premis en la persona de la nostra alumna de 4t curs d'Estudis Superiors de disseny equivalents a Grau, MÍRIAM ORTEGA.

Estem satisfets i el Director i membres del tribunal acompanyarem a l'autora assistint al lliurament dels Premis , presidits per l'Alcaldessa de la Ciutat, al Saló de Cent de l'Ajuntament el dia 15 de febrer amb il·lusió!

María José Vidal

Catedràtica d'Arts Plàstiques i Disseny.

nota de premsa (pdf)

+info...


Oscar Guayabero: El disseny com acció política

Oscar Guayabero:
El disseny com acció política


Data: 9 de febrer del 2018.
Hora: 12.00 h.
Seu: Llotja Sant Gervasi a l'hemicicle.
Dirigit: Estudiants de primer curs ESDAP de les especialitats de moda, producte, interiorisme i gràfic.
Assignatura: Introducció al Disseny.

+info...


Dara Borrega i Berta Vallvé participen al 080 Barcelona Fashion.

Les alumnes de la 4a promoció ESDAP Catalunya del Campus Llotja, Dara Borrega i Berta Vallvé han participat a l'exposició de les escoles de disseny de moda, a la 21a edició del 080 Barcelona Fashion, que enguany ha tingut lloc al Recinte Modernista de l'Hospital de Sant Pau.

Els Looks mostrats formen part del seu Treball Final d'Estudis.

+info...


Alicia Gallego exposa a Montcada i Reixac

La professora Alicia Gallego exposa junt a l'artista argentí Casiano León, a l'Auditori Municipal de Montcada i Reixach.

L'exposició porta per títol: "Natura Compartida" i es poden veure xilografies de l'Alicia Gallego i pintures de Casiano León. Tots dos artistes treballen inspirats en formes de la natura. L'exposició es pot visitar fins al 25 de febrer a la Plaça de l'Església,12. 08110 Montcada i Reixac (Barcelona).

Horari: de dimarts a dissabte de 17 a 21 hores. Diumenges i festius de 11 a 14 hores.

Reportatge al diari de Montcada
https://www.laveu.cat/cultura.cfm/id/595893/casiano-leon-alicia-gallego-homenatgen-natura.htm

+info...


"SANTA EULÀLIA 175", UN PROJECTE DE L'ARTISTA ANTONI MIRALDA : L'ESCOLA LLOTJA HI PARTICIPA

El passat dimecres 17 de gener vam rebre al reconegut artista Antoni Miralda al nostre Centre per tal que ens expliqués el seu nou projecte “Santa Eulàlia 175”, que té com a finalitat l’homenatge als 175 anys d’història (1843-2018) de la casa de moda Santa Eulàlia  que contempla el propi relat de la nostra Ciutat i de la seva copatrona, Santa Eulàlia, màrtir cristiana . Fem una mica d’història de la Santa i de l’artista per tal d’entendre millor el projecte en el qual participem amb 25 alumnes d’entre els Cicles Formatius de Grau Superior d’ Estilisme d’Indumentària i d’Estampacions i Tintatges  Artístics i Estudis Superiors equivalents a Grau de disseny de Moda. La coordinació del projecte la portarà el professor del departament de moda, que imparteix docència tant a Cicles Formatius com a Estudis Superiors, Ramon Marquina, especialista en la matèria.

Segons la tradició cristiana, Eulàlia va ser una nena que vivia a Barcelona a finals del segle III de l’era cristiana, educada en el si del cristianisme.

Conta la llegenda que amb només 13 anys, durant el període de persecucions als cristians de l’emperador Dioclecià (284-305 dC), la nena es va escapar un dia de  casa i va presentar-se davant del governador de Barcino per a denunciar-li les repressions. El governador, atesa la negativa de la nena a renunciar a la seva fe cristiana, la va condemnar a tretze martiris, tants com anys tenia. El darrer d’ells, que és el que ens interessa per a la comprensió del projecte de Miralda, va consistir en passejar-la nua pels carrers de la ciutat fins al lloc del suplici, on va ser crucificada en una creu en forma d’aspa ( d’aquí el logotip de la marca ). Segons la llegenda, durant la seva crucifixió es va produir una nevada tapant la puresa del seu cos nu. Mentre, la Santa pregava Déu que l’acollís al seu Regne : després de la pregària, hom va poder veure com sortia de la seva boca volant cap al cel un colom blanc. Des del 1868 Santa Eulàlia comparteix el patronat de Barcelona amb la Mare de Déu de la Mercè.

Antoni Miralda (Terrassa, 1942) és un artista multi-disciplinar que des de la dècada dels 60 ha centrat el seu treball principalment en l’objecte, el cerimonial , les intervencions en l’espai públic, el menjar i el concepte de Food Cultura. Miralda es va traslladar a París en 1962 on va iniciar la seva trajectòria artística per la revista Elle i la creació d’objectes i obres d’art comestibles. Les seves actuacions es van convertir en banquets i cerimonials públics a l’involucrar menjar, ritual, simbolisme i color. Al 1971 marxa a Nova York i des de llavors ha viscut i treballat als Estats Units i a Europa incidint en l’espai públic i participatiu. Els seus projectes s’originen a partir de la investigació i es desenvolupen en llargs períodes de temps tot necessitant l’assistència d’un grup nombrós de col·laboradors, així com la participació del propi espectador. D’aquesta manera , les activitats de Miralda, un dels primers artistes en fugir de l’espai de l’estudi i del museu, tenen lloc al carrer i en espais aliens als convencionals circuits de l’art.

Fent referència a Marc Dachy, historiador i escriptor francès , “Antoni Miralda desencadena la reflexió sobre una producció artística multiforme, que transporta l’espectador, amb ironia i humor de l’objecte a les grans festes cerimonials, de l’espai privat al públic, de l´íntim al monumental i d’allò local a allò universal”.

Miralda es proposa celebrar aquest 175è aniversari a través del ritual del vestir: es vestiran les persones portadores dels patrons, es vestirà el carrer de festa i l'edifici de Santa Eulàlia es vestirà de llums i de patrons  : metafòricament s’estarà vestint la Santa Màrtir.

És en aquest treball on Miralda desenvolupa, com en molts dels seus projectes, una meticulosa investigació i recerca en el món de la indumentària i en concret del patronatge, del treball artesanal i a mida de la casa Santa Eulàlia. Durant els mesos de treball de documentació i recerca del projecte, es durà a terme un treball en l'àmbit pedagògic en el qual Miralda es trobarà amb estudiants de moda de les escoles de Barcelona, on parlarà de la seva obra i d'aquest projecte en concret i  involucrarà a aquests estudiants a participar-hi de forma activa, sent els protagonistes de la comitiva. Aquesta va ser, com s’ha dit, la finalitat de l’acte del passat dia 17 a l’Hemicicle de la nostra Seu de Sant Gervasi.

Al llarg d'un parell de mesos es dissenyaran i construiran  els 100 patrons i es realitzaran assaigs amb els estudiants que ho vulguin per crear la coreografia, a cura d’Anna Planas, experta en aquests esdeveniments i autora de les coreografies de les cavalcades de Reis de Barcelona, amb la música que acompanyarà  la comitiva i els patrons. La casa Santa Eulàlia farà una trobada amb els sastres i els nostres alumnes que col·laboren pel procés dels patrons.

A través d’una intervenció a l’espai públic de dimensió festiva i lúdica, els patrons agafaran l’esperit de l'època, la personalitat i condició social de les diverses persones que la casa de moda ha vestit al llarg dels seus 175 anys d’història. S’ha escollit la representació pictòrica del martiri de Santa Eulàlia del retaule de Bernat Martorell (segle XV), conservat al Museu Episcopal de Vic per a fer aquesta acció performativa amb cadascun dels seus símbols.

La comitiva dels patrons  anirà del Pla de la Boqueria, indret on es trobava la primera botiga de Santa Eulàlia, fins al Passeig de Gràcia on es troba l’actual, acompanyada d’una banda de 70 músics creada per a l'ocasió amb la col·laboració del propi Miralda i el saxofonista i compositor Nil Mujal . La banda  acompanyarà la comitiva en tot el recorregut  i en el “ritual” de la pujada del vestit a l’actual façana.

Els convidats rebran una copa de cava lluminosa, una porció simbòlica del pastís d'aniversari amb una espelma i un record de la festa dissenyat especialment per a l'ocasió i signat pel propi Miralda.
La banda de música i les projeccions de vídeo als aparadors donaran el senyal del "ritual de bufar les espelmes”. Els vídeos projectaran imatges d'amics d'arreu del món bufant la seva espelma del pastís que hauran rebut uns dies abans.
Tots els convidats i participants s'adreçaran i s'agruparan davant la façana on s'enfilaran per vestir-la amb un gran vestit de llums que es dibuixarà  també amb diferents jocs plàstics de recorregut històric i una gran il·luminació amb una trama de píxel led  de Josep Maria Civit i el propi Miralda.
Així, es començarà a visualitzar el símbol de l'aspa i faldilla de neu de la imatge del retaule de Bernat Martorell. Els aparadors de la façana s’aniran il·luminant, els llums del vestit marcaran canvis de colors i començarà una neu de pètals i perfum.

La instal·lació del vestit de llums del "model” de patrons s’hi quedarà unes setmanes, després de les quals, els elements participatius s’exposaran als aparadors a peu de carrer i a la pròpia façana, conjuntament amb material audiovisual de l’esdeveniment, convidant així a la participació d' aquesta singular celebració a qualsevol vianant que podrà gaudir-ne, ja sigui com a espectador o com a part activa del seguici, tot compartint l'emoció d’obrir l’imaginari que impliqui  als participants a una acció-espectacle.

Bona és l’ocasió per esmentar que, acabada la xerrada i projecció d’imatges a l’Hemicicle i després del ric torn de paraules creuades entre els nostres professors de les especialitats corresponents i els estudiants presents, Antoni Miralda va tenir un especial interès en la visita de l’escola en aquesta Seu de Sant Gervasi que no coneixia.

El Director, Magí Franquesa i jo mateixa, li vam fer el recorregut aprofitant l’avinentesa per explicar-li la història de Llotja i d’aquest edifici en particular. Miralda es va interessar per molts dels elements que el conformen, assenyalant la seva singularitat i personalitat, en front a edificis d’altres escoles  que, segons la seva opinió, no gaudeixen com a tals de la mateixa història constructiva, als quals va qualificar de “freds i impersonals”. Es va sentir personalment atret per l’Espai Blanc i per les aules de moda amb els seus figurins, de les quals en va fer fotografies , tot comentant el goig de poder treballar en un espai gran amb aquell especial attrezzo.

El Director li va parlar de la singularitat de la nostra seu de Sant Andreu amb una magnífica dotació de tallers de diverses especialitats i Miralda es va comprometre a fer-nos una visita a la seva tornada dels Estats Units, on marxava al dia següent.

Un nou projecte de gran calat on la petjada contributiva de Llotja seguirà marcant les passes dels nostres anys d’història.

Maria José Vidal

Catedràtica d’Arts Plàstiques i Disseny

+info...


Projecte guanyador del disseny o re-disseny de la imatge gràfica dels “Premis ciutat de barcelona”

PROJECTE GUANYADOR DEL DISSENY O RE-DISSENY DE LA IMATGE GRÀFICA DELS “PREMIS CIUTAT DE BARCELONA” : RECOPILEM LA HISTÒRIA DE LA CONVOCATÒRIA I FELICITEM LA PERSONA GUANYADORA

memòria del projecte guanyador (pdf)

Com ja va estar recollit en notícies anteriors, per fer el disseny o re-disseny de la imatge gràfica del logotip dels “Premis Ciutat de Barcelona”, la “B” majúscula que encapçala el nom de la nostra ciutat, l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB) va voler comptar per l’edició d’enguany amb l’escola Llotja i els seus alumnes i exalumnes, obrint un concurs amb la finalitat de la presentació de diferents projectes per escollir-ne el guanyador.

L’objectiu doncs del concurs  ha estat l’exposició de propostes pel disseny o re-disseny de la “B” per a ser aplicada en format imprès al Programa que es donarà  als premiats i demés persones convidades a l’acte solemne de lliurament dels esmentats “Premis”, que tindrà lloc el proper mes de febrer al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona ; en format digital per a la Invitació a l’Acte i en aplicació web .
Els treballs presentats havien de ser obres originals i inèdites que responguessin a la projecció institucional dels “Premis Ciutat de Barcelona 2017”.

La convocatòria va quedar oberta a tots els alumnes de disseny gràfic de Llotja en totes i cadascuna de les nostres línies educatives : alumnes del Cicle Formatiu de Grau Superior de Gràfica Publicitària i alumnes d’Estudis Superiors de disseny equivalents a Grau, així com també a exalumnes d’ambdues vessants del curs 2016-2017.

A proposta del Director del Centre, Magí Franquesa, les persones designades com a jurat de la convocatòria vam ser les següents :

Per part de l’Escola : Presidenta, Dra. Maria José Vidal, Catedràtica d’Arts Plàstiques i Disseny, professora d’Història del disseny i Secretari, Andrés Salguero, professor  del departament de Disseny Gràfic.

Per part de l’ICUB : Vocal 1, Carles Giner, Secretari Executiu  del Consell de la Cultura de Barcelona, responsable dels “Premis Ciutat de Barcelona”.

Persones externes a l’ESDA Llotja : Vocal 2 , Dr. Enric Tormo , Catedràtic de disseny de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona i Vocal 3 : Carles Feliu, Director de Marca i Imatge Corporativa de “la Caixa” (1989-2013) i Director del programa “Marca Barcelona del BCD”.

Vam rebre 40 propostes d’entre tots els nostres alumnes i exalumnes que hi van voler participar amb projectes diversos de gran qualitat.  Per la seva originalitat, per desenvolupar una línia gràfica, per les seves qualitats formals, per la utilització de recursos tecnològics i per la innovació en l’estil gràfic dels Premis, MIRIAM ORTEGA, estudiant de 4t curs de Disseny gràfic dels Estudis Superiors de disseny equivalents a Grau, va ser escollida com a guanyadora. És de recomanable  consulta la memòria que la guanyadora va presentar i que adjuntem a aquest escrit, per tal de comprendre les inspiracions que la van portar a l’execució del seu projecte.

La nostra felicitació des d’aquí per la Míriam i també per tota la resta de participants.

La Llotja és formadora de nous dissenyadors, en aquests cas i d’artistes en d’altres, però, en el seu conjunt, és transmissora també dels continguts d’una llarga tradició històrica que custodia i que pot ser considerada la clau de volta de la nostra Institució. La història ha de ser compresa cap enrere però ha de ser viscuda cap endavant.

Enhorabona Míriam!, enhorabona a tots!.
Com diu un vell proverbi oriental : “llarga vida i bona sort”.


Maria José Vidal
Catedràtica d’Arts Plàstiques i Disseny


http://ajuntament.barcelona.cat/premisciutatbcn/

PREMIS CIUTAT DE BARCELONA :: 2017

+info...


Exposició Il·lustració a Llotja

 

Cartell (pdf)

+info...


Alumnes de l'ESDAP Llotja premiats als Premis CODIC_Projectes Fi de Carrera.

A finals de 2017 es va fer entrega dels 19ns premis CoDIC Projecte Fi de Carrera.
El jurat, format per Joan Aragonés, Gabriel Gomera i Jordi Aranda, va premiar dos projectes desenvolupats el curs 16-17 per alumnes del campus ESDAP Llotja.

Segon Premi
Projecte JANEL’S Barcelona
de l'Alba Eroles i Grau, (tutor: Jordi Solé).

Per haver sabut obtenir espais lluminosos i bells d’un conjunt original poc atractiu; per una organització de l’espai i unes circulacions estudiades que surten de la lògica inicial i van més enllà d’allò previsible obtenint resultants enriquidors; per una poètica amb ànima que es respira en la simplicitat de la selecció de materials, el joc de volums i molts detalls; i sobretot i resumint pel sentiment amb el que s’ha treballat.

Menció  especial
projecte Casa Nua
de Maria Conill i Hernández (tutora: Isabel Roca).

Pel fet de replantejar-se un programa tant important com el de l’habitatge; per aportar grans i innovadores solucions de mobiliari i espai flexibles; per tenir en compte el factor temps i la mutabilitat de les estances i per aconseguir un focus central de la casa, a mode d’atri,excel·lent amb una tipologia de planta gens agraïda.

http://www.codic.org/entrega-dels-19ns-premis-projecte-fi-de-carrera/

+info...


Visita del Museu Episcopal de Vic

El dimarts 19 de desembre, els alumnes d’Història de la joieria del professor Felip González Martínez i els alumnes d’Esmalts artístics al foc sobre metall de la professora Núria López Ribalta i del professor Jordi Cervelló Simó visitaren l’exposició temporal d’El tresor ocult.La creu de Sant Joan de les abadesses en el Museu Episcopal de Vic. La conservadora del museu Judit Verdaguer ens va explicar el procés de conservació i restauració i la  doble descoberta de les relíquies a dins de la creu.

Al mateix temps, n’Andreu Vilasís i Fernàndez-Capallejà i na Núria López Ribalta, en qualitat de col·laboradors experts d’aquesta exhibició, ens varen il·lustrar sobre el món dels esmalts a l’Edat Mitjana, a propòsit dels esmalts que decoren la creu.

Finalment, la visita al museu es va finalitzar amb un recorregut cronològic i didàctic d’aquelles sales dedicades al món de l’orfebreria des de l’Edat Mitjana fins al segle XV.

+info...


L'art de l'exili català i valencià durant el franquisme.

Es tractarà d’analitzar la petjada plàstica dels artistes catalans i valencians que tingueren que marxar del país durant el franquisme. Un exili que, a grans trets, va produir tot un llegat material i immaterial artístic, al llarg dels diferents itineraris geogràfics, especialment al continent americà.

Títol: L'art de l'exili català i valencià durant el franquisme.

Lloc: Llotja de Sant Gervasi (hemicicle).

Dia: 22 de gener (dilluns)

Hora:19 hores

Ponents: Teresa Camps i Miró i Felip González Martínez

+info...


LLOTJA ENS REGALA HISTÒRIA PER REIS

L'any 1752,  sota el regnat de Ferran VIè., es va fundar la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando a Madrid, degut a l’afany d’algunes ciutats espanyoles d’organitzar-se en acadèmies (València, Saragossa ), ja que a d’altres ciutats europees n’hi havia. Barcelona no compartia aquest afany perquè les seves necessitats artístiques trobaven solució d’una manera més individualista, subjacent a la seva organització gremial.

Malgrat tot, al 1763, Barcelona demana al Rei la concessió d’una Acadèmia de Nobles Arts, sense massa insistència, però.

Degut a l’allau d’indústries i oficis que a Barcelona necessitaven urgentment de l’art per desenvolupar-se i tan aviat com les circumstàncies polítiques ho varen permetre i es va disposar d’un organisme adient (la Junta de Comerç) , aquest organisme va crear per pròpia iniciativa una Escola, amb l’eficàcia i la força d’una acadèmia . D’aquesta manera, al 1775 neix l’Escola Llotja com a escola d’art per la Junta de Comerç amb la denominació d’Escola Gratuïta de Disseny. L’evolució dels ensenyaments impartits cap a les Belles Arts farà que s’anomeni Escola de Nobles Arts l’any 1778.
      
Al 1849 es promulga el Reial Decret d’Isabel II de 31 d’octubre pel qual s’institueixen les Acadèmies Provincials de Belles Arts, com a òrgans consultius de l’Estat amb les funcions de vetllar pel patrimoni, fomentar l’estudi de les Belles Arts i fonamentalment, dirigir els ensenyaments artístics existents a les diferents províncies.

D’aquesta manera, aquest Decret va posar sota la tutela de les Acadèmies Provincials de Belles Arts els ensenyaments artístics que estaven a càrrec d’altres entitats . Així, l’Escola Llotja passa a ser tutelada per l’Acadèmia Provincial però sense que aquesta en modifiqués la seva organització des del 1850.

Legalment i de manera estricta, l’Acadèmia Provincial de Belles Arts només va tutelar l’Escola fins a 1857, malgrat que hi va seguir mantenint una tutela moral, ja que el professorat de l’Escola demanava poder ingressar a l’Acadèmia , perquè si es volia ser acadèmic, s’havia d’obtenir el títol a Madrid o a d’altres acadèmies provincials. Per tant, el paper de l’Acadèmia era administratiu, atès que era l’Escola qui donava a l’Acadèmia el contingut artístic que aquesta no tenia per la seva constitució merament burocràtica.

A més, l’Acadèmia mai no va tenir seu pròpia, sinó que va compartir amb l’Escola la seva seu a l’edifici de la Llotja de Mar de Barcelona.

Finalment al 1930 l’Acadèmia passa a anomenar-se Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi.

I l’Escola Llotja segueix i seguim amb la nostra singularitat... escrivint història...

Maria José Vidal
Catedràtica d’Arts Plàstiques i Disseny

+info...


Resolució del Concurs del disseny o re-disseny de la imatge gràfica dels "Premis Ciutat de Barcelona"

Resolució del Concurs del disseny o re-disseny de la imatge gràfica dels "Premis Ciutat de Barcelona" (pdf)

+info...


L'ESCOLA LLOTJA US DESITJA BONES FESTES - NADAL 2017

+info...


"OLGA SACHAROFF, VEÏNA DE LA LLOTJA", A L'ESPAI BLANC

El passat dimecres 13 de desembre a l’Espai Blanc de Llotja Sant Gervasi, es va inaugurar l’exposició “Olga Sacharoff, veïna de la Llotja”, atès que la nostra Escola  és una de les institucions que col·laboren en la celebració de l’Any Sacharoff i l’artista hi vivia molt a prop.

Comissariada per la nostra companya Elina Norandi, l’esdeveniment va obrir amb les paraules del director, Magí Franquesa, el qual va donar la benvinguda i agraïment als assistents i organitzadors de l’acte, entre els quals es comptava un públic variat i heterogeni amb antics professors i directors del Centre, professorat en actiu , alumnat i la presència destacada d’alguns dels 12 professors de l’Escola que, inspirats en alguna obra de la Sacharoff, van voler establir-ne un diàleg que ha donat, com a resultat, 12 obres diferents dintre de l’estil de cadascun dels nostres companys artistes (Carla Arenas, Pepa Busqué, Alicia Gallego, Montserrat Garriga, Núria L.Ribalta, Juan Carlos Lozano, Àngel Martínez, Lourdes Perlas, Pere Pich, Maria José Vela, Andreu Vilasís i Agnès Wasserman).

Tot seguit , Elina Norandi va prendre la paraula amb mostres també de satisfacció i emoció per la tasca que li ha estat encomanada i per a poder-la haver portat en aquesta exposició a Llotja, la “seva casa”, des de fa més d’una vintena d’anys.

Els assistents vam poder recórrer l’exposició amb la visualització de les 12 obres inspirades en l’artista en una magnífica transformació de l’Espai Blanc, a cura de Lourdes Perlas, convertint-lo en un espai diàfan amb llum cenital que aconsegueix un ambient de modernitat elegant i una impecable visualització de les obres exposades.

L’exposició romandrà oberta al públic fins el 16 de febrer de 2018, de dilluns a divendres de 10:00 a 20:00 h.

Que ningú  perdi l’ocasió de visitar-la!

En la nostra bicentenària Llotja, la de Picasso a Guinovart, entre d’altres , seguim fent història.

Maria José Vidal

+info...


"BOSC DE DESITJOS"

“Bosc de desitjos”, “Desitjar” és el muntatge nadalenc participatiu que podem veure al vestíbul i escala i  que ha de culminar en la vitrina del segon pis de l’escola Llotja de la Seu de Sant Gervasi, realitzat per les  alumnes de segon curs del CFGS d’Aparadorisme, Inma Cornac i Caterine Mata, sota les directrius d’Onna Martínez (Projectes), Lourdes Perlas (Comunicació Visual) i Erika Redondo (Tecnologia).

Res millor per a comprendre aquest muntatge que fer referència al text preparat per les dues alumnes participants, senzill, emotiu i clarificador de la instal·lació :

“Els desitjos formen part de la nostra naturalesa, ens impulsen i ens mouen a prendre acció, es converteixen en una força inspiradora i una pulsió de vida.

Cultures i creences arreu del món porten a terme rituals que donen lloc al compliment d’aquests desitjos, sovint en forma “d’Arbre dels Desitjos”, un arbre que, en representació de la natura o el cosmos, té el poder de fer-los realitat.

Aquesta intervenció artística trasllada l’antiga tradició fins apropar-la al nostre dia a dia. Regala desitjos, per a tu o per a qui vulguis. Quan desitgem el bé, aquesta màgia s’expandeix i el bé ens retorna a nosaltres.

Utilitza la força que t’inspiri per expressar allò que desitges pera tu mateix o pels altres, penja-ho al nostre jardí i observa com es connecta amb els desitjos dels altres. I, si vols, pots fer realitat qualsevol que trobis penjat”.

Un bosc d’arbres fet de penjadors, freds, metàl·lics en primera instància, que van rebent caliu, com quan de l’hivern el cicle de la Natura passa a la primavera i la vida, plena de color, ressorgeix i l’arbre dels desitjos floreix , ple de fulles, papers blancs aquí que amb tipografies, idiomes i tintes diverses, entre tots anem emplenant. I l’esclat de color, vermell, el trobem al forat de l’escala que condueix als pisos superiors : estem davant del soroll, de les presses, de tot allò que significa tenir a punt el nostre Nadal.

Val la pena assenyalar que a través d’aquesta instal·lació efímera es reflecteix que la nostra Llotja és una, en la qual es fonen els desitjos tant dels professors i alumnes dels Cicles Formatius, com els dels Estudis Superiors de Disseny, perquè de forma indiscriminada s’ha aconseguit mitjançant aquest muntatge, un cop més, que, mai millor dit, el desig d’unitat d’una Escola es faci realitat.

Maria José Vidal

+info...


La Tècnica de l'esmalt a l'edat mitjana, per Núria López Ribalta

Conferència: La Tècnica de l'esmalt a l'edat mitjana, per Núria López Ribalta, entre les activitats al voltant de l'exposició " El Tresor ocult. La creu de Sant Joan de les abadesses-"

Museu Episcopal de Vic

23 de novembre de 2017

+info...


Olga Sacharoff veïna de la Llotja

Espai Blanc, seu Sant Gervasi

Inauguració: dimecres 13 de desembre a les 19.00 hores

Del 13 de desembre de 2017 al 16 de febrer de 2018

Horari: de 10.00 a 20.00 hores

Artistes participants:  Carla Arenas, Pepa Busqué, Alicia Gallego, Montserrat Garriga, Núria L. Ribalta, Juan Carlos Lozano, Àngel Martínez, Lourdes Perlas, Pere Pich, Maria José Vela, Andreu Vilasís i Agnès Wasserman.

Comissariat: Elina Norandi

El 2017 es compleixen cinquanta anys de la mort a Barcelona de la pintora Olga Sacharoff (1881-1967), nascuda a Geòrgia però fortament arrelada a Catalunya. El Govern de la Generalitat de Catalunya va acordar declarar l’efemèride com a commemoració oficial d’aquest any.

Olga Sacharoff va néixer a Tbilisi, on va estudiar Belles Arts, però aviat es va traslladar a París, al barri de Montparnasse, on va exposar la seva obra als principals salons d’avantguarda. Amb motiu de les dues guerres mundials, fa estades a Tossa de Mar, punt de trobada de molts artistes d’avantguarda, i a Barcelona, on s’instal·la definitivament l’any 1940.

Va utilitzar tota mena de tècniques, oli, aquarel·la, pastel, collage o aiguafort, i diversos gèneres i temàtiques com bodegons, paisatges, quadres de flors, escenes quotidianes i retrats. També va il·lustrar obres literàries, com el llibre de Clementina Arderiu Sempre i ara. L’any 1953 es va fer una exposició antològica de la seva obra a Barcelona. També va exposar a París, Londres, Nova York, etc.

L’Escola Superior de Disseny i Art Llotja és una de les institucions que col·laboren en la celebració de l’Any Sacharoff organitzant l’exposició “Olga Sacharoff veïna de la Llotja”, ja que l’artista vivia molta a prop de la nostra Escola, al carrer de Balmes.

Dotze professors/es de l’Escola Llotja han volgut triar una obra d’Olga Sacharoff amb la qual han establert un diàleg que els va portar a realitzar una obra dintre dels seus propis estils característics, amb la utilització de tècniques properes a l’artista.

El resultat és un conjunt d’obres que interpel·len la pintura de Sacharoff, demostrant l’actualitat i permanència del seu discurs artístic.

+info...


Signatura acord de col.laboració entre l'ESDA "LLOTJA" i la Comissió Obrera Nacional de Catalunya

Avui dia 21 de novembre a la seu de Sant Gervasi, el Director de l’ESDA “Llotja”, Magí Franquesa i en nom de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya, Javier Pacheco, han signat un Acord de Col·laboració entre ambdues institucions fins el 21 de novembre de 2019 per “proposar l’execució de projectes conjunts relacionats amb l’educació, l’art i la cultura”, que poden ser d’interès per les dues entitats col·laboradores tenint en compte, per una part, que l’Escola “Llotja”, a partir de la seva àmplia oferta formativa en art i disseny ( Cicles Formatius de Grau Mitjà, Cicles Formatius de Grau Superior i Ensenyaments Superiors de Disseny equivalents a Grau universitari ) i la seva tradició històrica bicentenària, es fonamenta en la formació de professionals en l’entorn de l’art i del disseny i per altra part, la Comissió Obrera Nacional de Catalunya, coneixedora d’aquesta activitat educativa realitzada per l’Escola “Llotja” i apreciant el nivell de coneixement que aporta el seu alumnat, manifesta l’interès d’oferir lligams de suport i vincles de formació i col·laboració amb aquesta. En aquest sentit, CCOO facilitarà a la nostra Escola el coneixement d’aquells projectes i  campanyes que puguin ser del seu interès de tal manera que siguin executats o participats pel nostre alumnat.

Després de la signatura de l'Acord i per iniciativa del Director, hem tingut el plaer de mostrar-los les nostres instal·lacions fent un petit recorregut per la nostra seu en els seus diferents tallers i aules teòriques, tot explicant-los alguns dels projectes que s’estan fent enguany en les nostres especialitats, bé siguin de Cicles Superiors de Disseny o d’Estudis equivalents a Grau, en les especialitats de disseny gràfic, disseny de producte, disseny d'interiors i disseny de moda, al mateix temps que els ha estat oferta la possibilitat d'utilització de la nostra Aula Magna per a activitats de caire cultural, així com el nostre espai d'exposicions : l'Espai Blanc.


Maria José Vidal
Relacions públiques i institucionals.
 

+info...


La professora Elina Norandi ha comissariat l'exposició "Olga Sacharoff. Pintura, poesia, emancipació"

La professora Elina Norandi ha comissariat l'exposició "Olga Sacharoff. Pintura, poesia, emancipació" que tindrà lloc al Museu d'Art de Girona, en el marc de la commemoració de l'Any Sacharoff, organitzat pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

El 2017 es compleixen cinquanta anys de la mort a Barcelona de la pintora Olga Sacharoff (1889-1967), nascuda a Geòrgia però fortament arrelada a Catalunya. Formada a l’acadèmia de belles arts del seu país, aviat es trasllada al París de principis del segle xx, on exposa la seva obra als salons d’avantguarda més importants. En aquest període comença a establir una estreta vinculació amb Tossa de Mar, punt de trobada de molts artistes d’avantguarda que, com ella, havien triat Catalunya per refugiar-se de la guerra. El Museu d’Art de Girona organitza l’exposició central de la commemoració, que reuneix més d’una seixantena d’obres originals (dibuixos i pintura), així com fotografies i documentació sobre l’artista, a fi de traçar un itinerari complet per la seva trajectòria vital i artística.

L'exposició s'inaugura el dissabte 25 de novembre a les 12.00 hores, i es podrà visitar fins al dia 2 d'abril de 2018.

http://www.museuart.com/event/inauguracio-de-lexposicio-olga-sacharoff-pintura-poesia-i-emancipacio/

+info...


Premis ciutat de barcelona - Disseny de la imatge gràfica

Ahir, 16 de novembre, vam acollir a l’ Hemicicle de la Seu de Sant Gervasi als membres de l’ICUB encarregats dels “Premis Ciutat de Barcelona” en una sessió en la qual van fer el briefing de presentació del concurs pel disseny o re-disseny de la “B” de la imatge gràfica dels mateixos.

Per aquesta edició, l’ICUB ha volgut comptar amb l’escola “Llotja” i els seus alumnes i exalumnes  del Cicle Formatiu de Grau Superior de Gràfica Publicitària, i dels alumnes de disseny gràfic dels Estudis Superiors de Disseny equivalents a Grau , per a fer el disseny de la imatge gràfica dels “Premis”.

S’ha obert un concurs , les bases del quals són a la nostra pàgina web, per rebre les propostes, que seran avaluades per triar-ne la guanyadora per un jurat, segons establim a les bases del mateix, el proper dia 20 de desembre.

La proposta va tenir una bona acollida i afluència d’alumnes i professors d’aquesta especialitat en la sessió d’ahir.

CONCURS IMATGE GRÀFICA DELS “PREMIS CIUTAT DE BARCELONA 2017” (BASES PDF)

JURAT CONCURS IMATGE GRÀFICA “PREMIS CIUTAT DE BARCELONA” (PDF)

http://ajuntament.barcelona.cat/premisciutatbcn/

Maria José Vidal

Relacions públiques i institucionals ESDA Llotja

+info...


El Tresor Ocult. La Creu de Sant Joan de les Abadesses.

El Tresor Ocult. La Creu de Sant Joan de les Abadesses.

Creu esmaltada en baixa talla.. la histporia, la restauració, les troballes...
Exposició temporal. 28/10/ 2017 a 25 /10/2018
Museu Episcopal de Vic.

El video sobre la tècnica de la baixa talla s'ha realitzat al departament d'esmalts artístics de Llotja, gracies a un conveni de col·laboració amb el Museu de Vic.​Plaça Bisbe Oliba, 3, 08500 Vic (Barcelona)

Video: https://drive.google.com/file/d/0B6ILFmAfkOlhalpmZl8wQk5NYU0/view?usp=drivesdk

Catàleg (pdf)

+info...


Premi Catalunya d'Ecodisseny

El projecte Pine Helper de l'alumna Laura Perdomo ha estat premiat en el Premi Catalunya d'Ecodisseny, també van resultar seleccionats els treballs de Ferran Solé i Xènia Navarro i de l'exalumne Luca Rabuffetti.

El passat dijous 19 d'octubre va tenir lloc l'acte de lliurament dels Premis Catalunya d’Ecodisseny 2017 organitzats pel Departament de Territori i Sostenibilitat.

En la categoria Disseny Jove, va ser premiat el projecte Pine Helper, una versió millorada i més ecològica de les trampes per combatre la plaga de la processionària, de Laura Perdomo Caso, alumna de l'ESDAP Catalunya. El jurat ha valorat la millora de la usabilitat i eficàcia ambiental, el disseny obert i la utilització de plàstics biodegradables.

El projecte Re-cycle, una motxilla que permet dur el casc de bicicleta, dels alumnes ESDAP Ferran Solé i Xènia Navarro va ser seleccionat en els premis. La motxilla vol incentivar l’ús de les bicicletes en l’entorn urbà, utilitza materials reciclats com el mateix pneumàtic i està realitzada en col·laboració amb l’empresa Nukak.

Els dos projectes van ser realitzats a l'especialitat de Producte de la seu Llotja dins de l’assignatura Projectes de Disseny i Medi Ambient amb els professors Rubén Hidalgo i Guillem Ferran.

També va ser seleccionat el treball realitzat per l'exalumne de Disseny de Producte Luca Rabuffetti amb les bosses Keep’eat de la marca Rolleat.

Les propostes es podran veure del 20 d’octubre al 19 de novembre, a la Sala 4 del Palau Robert.

+info...


Projecte "Alambrada" de Yannick Buchs - Trofeu Laus Bronze

El projecte "Alambrada" de Yannick Buchs, estudiant de l'ESDAP Barcelona Llotja, ha guanyat aquest any un trofeu Laus Bronze.

El projecte consisteix en una publicació editorial experimental que reflecteix, en el seu contingut i forma, la ruptura que suposa la construcció de murs entre països. El projecte es desenvolupa sota el concepte de dualitat que provoquen aquestes construccions.

http://www.adg-fad.org/es/laus/proyecto/alambrada

+info...


Jordi i Josep Castells Planas. Constructors d'escenografies

Data: 24 d´Octubre del 2017.
Hora: 12,30 h.
Seu: Llotja Sant Gervasi a l'hemicicle .
Professor responsable: Jordi Plana.
Arrel de l´experiència com a professor en pràctiques. Fons Europeu curs 2016-18.

En Jordi Castells ens explicarà els processos creatius a partir de l'exposició d'imatges de les feines realitzades en el món del teatre, el cinema, la televisió i espais museístics.    

Amb els treballs escenogràfics d'en Jordi i en Josep Castells, l’espectador podrà copsar com l’escenografia tradueix plàstica i artísticament un concepte, un text o una idea, responent a les necessitats de l’espectacle. Per fer-ho , s’embolcallen amb materials diversos que van des de la pintura a la fusta o d’altres materials de caràcter més industrial. La conferencia  mostrarà com s’utilitza l’espai per crear un ambient, i ens faran un repàs a la seva trajectòria, on l’espectador podrá gaudir de l'experiencia d'un taller d'escenografia de referència en el món escenogràfic.

Jordi i Josep Castells Planas

Nascuts a Cardedeu l’any 1947, Jordi i Josep Castells Planas porten més de 40 anys en la professió d’escenògrafs.

S’introdueixen en el món de la pintura en el taller familiar i mostren des de la joventut inquietuds culturals que els porten a formar part d’entitats culturals i teatrals de Cardedeu on hi participen dirigint i actuant però també creant les escenografies i el vestuari.

És a partir de l’el.laboració dels cartells per a obres teatrals de Dagoll Dagom, Pep Bou, Pepe Rubianes o l’Orquestrina Galana entre d’altres que s’introdueixen en el món de l’escenografia. Han treballat i continuen treballant per a companyies teatrals com el Dagoll Dagom, La Fura dels Baus, La Cubana, Comediants, el Teatre LLiure, el Teatre Nacional de Catalunya, o La Perla29...  Participen en pel·lícules d’èxit com “El Orfanato” de Juan Antonio Bayona , “El perfum” de Tom Tykwer o la més recent  "Incerta glòria" d'Agustí Villaronga.

També han realitzat el disseny i la construcció de decorats per sèries de televisió com "Porca misèria", "Infidels" i "Ventdelplà" entre d'altres.

Han treballat a altres països com Portugal, Alemanya, Itàlia, Gran Bretanya , França o Xina.

Recentment han col·laborat amb la galeria Mayoral duent a terme diferents creacions artístiques i escenogràfiques i són els autors del teló  de l'obra teatral “Scaramouche” de la Companyia Dagoll Dagom.

L'any 2014 publiquen el llibre "Castells i Planas. Constructors d'escenografies" on s'hi recull  la seva trajectòria professional, escrit per en Damià Barbany i editat per Arola editors

Per tota aquesta trajectòria, el 2015 se’ls hi va concedir la Creu de Sant Jordi, el guardó Vallesans de l’any i la creu de Terme de Cardedeu.
 

+info...


Núria López-Ribalta - Biennal internacional d'Esmalt de Vilnius (Lituania)

Núria López-Ribalta, seleccionada a la Biennal internacional d' Esmalt de Vilnius (Lituania) amb l' obra "The Smile of fear".

Més informació: L'exposició commemora 15 anys de Biennals internacionals d'Esmalt a Lituània i és una de les mostres de prestigi en aquest àmbit.

+info...


All Inked Up (Canterbury/Folkestone)

Participació dels alumnes al Kent's International Artist Book & Print Event organitzat per la University Canterbury of Arts a Canterbury i Folkestone.

Divendres 13 d'octubre de 10,30 a 18,30 Symposium a la UCA, Canterbury

Dissabte i diumenge 14 i 15 d'octubre  de 11 a 19, The Brewery Tap, Folkestone

Hi participan 30 artistes i universitats de tot el mon, mostrant i parlant sobre el seu treball.

+info...


"JOYA Barcelona Art Jewellery Fair"

L'alumna CAROLINA ESPOSITO, del cicle de Joieria Artística, ha participat en representació de l'Escola Llotja a la fira internacional JOYA BARCELONA, de joieria contemporània, a Arts Santa Mònica.

“JOYA Barcelona Art Jewellery Fair” és un esdeveniment imprescindible en l’àmbit de la joieria artística. Promou la joieria contemporània internacional, aglutinant artistes, galeries, escoles, col·lectius, així com conferències i actes paral·lels per tota la ciutat de Barcelona.

En representació de l’Escola Llotja, l’alumna de joieria Carolina Esposito ha exposat el seu projecte final de cicle “Processhapes”, desenvolupat a partir de la geología de quatre indrets d’Irlanda, fruit d’un viatge.  Mitjançant l’anàlisi i estudi del procés de formació de diversos paisatges, la Carolina ha realitzat un treball notablement experimental , en el qual, les maquetes, proves i esbossos són tan interessants com les peces finals.

 

+info...


Swab Fira Internacional d'Art de Barcelona / Art on paper

Swab Fira Internacional d'Art de Barcelona / Art on paper

Lliura els diplomes als quatre alumnes finalistes de l'Art on paper, event organitzat per la Fundació Cuixart.

Des del Departament d'Arts Aplicades al Mur i el Departament d'Escultura de l'escola ESDA Llotja volem felicitar als nostres alumnes, l'Àlvaro López d'escultura i la Laia García de pintura, per el reconeixement otorgat a la bona feina feta. Enhorabona!

http://www.fundaciocuixart.com/

https://www.facebook.com/pg/fundacio.cuixart/about/

http://swab.es/es/home.html

Coordinadora activitat: Rosa Capell, professora de ESDA Llotja

+info...


Directors d'escola demanen al Govern que els suspengui del càrrec

LaVanguardia

Directors d'escola demanen al Govern que els suspengui del càrrec
L’entitat Som Escola fa una crida a ocupar els centres durant tot el diumenge

CARINA FARRERAS, Barcelona

28/09/2017 01:48

Màxima preocupació entre els directors d’escola i d’institut. La principal organització que agrupa aquests càrrecs en el sector públic, Axia, va exigir ahir mesures contundents per part del Govern de la Generalitat perquè els directors puguin eludir aquest cap de setmana la responsabilitat sobre els centres educatius que són col·legis electorals, de manera que la Fiscalia no els pugui acusar dels delictes de desobediència, prevaricació i malversació de fons públics.

llegir:
http://www.lavanguardia.com/encatala/20170928/431604490435/directors-descola-demanen-al-govern-que-els-suspengui-del-carrec.html

+info...


Manifest per la Taula de la Democràcia.

El Claustre de professors de l’Escola Superior de Disseny i Art Llotja s’adhereix al Manifest per la Taula de la Democràcia.

link: http://www.ugt.cat/taula-per-la-democracia/#comment-2035

+info...


"Hashtag2"

El professor Oskar Alvarado participa amb una fotografia de la seva sèrie Insomnia en l'exposició col·lectiva "Hashtag2" en la Galeria Léucade a Múrcia que s'inaugura divendres que ve 22 de setembre a les 21:00 h.

+info...


Talent-art

La Llotja participa en la fira Expo-Hogar/bcnjoya d’enguany.

L'alumna Natália Suárez, del CFGS de ceràmica artística, exposa el seu treball, en l’estand que el Departament d’Ensenyament ha gestionat pels treball guanyadors del  projectes Talent –Art.
Natália Suárez va ser una de les guanyadores dels projectes Talent-Art d’emprenedoria artística, coordinat pel Servei d’ordenació dels ensenyaments de Règim Especial del Departament d’Ensenyament juntament amb Ceràmiques Marcó.

Ha eposat el seu treball en l’espai “Especial Expert Event” de la fira Expo-Hogar/bcnJoya.
http://www.expohogar.com/

+info...


Beca Carnet Jove per Andrea Camós

Andrea Camós, alumna d’Ensenyaments Superiors de Disseny de l'ESDAP Barcelona Llotja, en l’especialitat de Moda, va rebre la Beca Carnet Jove en la modalitat de vestuari.
 
La directora general de Joventut, Marta Vilalta, i el director general de l’Agència Catalana de la Joventut, Cesc Poch varen lliurar aquest passat 12 de setembre les beques Carnet Jove per aquest 2017 a joves d’entre 16 i 31 anys en els camps professionals del disseny, el còmic, el periodisme escrit, la ràdio, la fotografia, el grafisme, la caracterització, l’ambientació, el muntatge musical, el vestuari i l’àmbit de l’acció social. També hem reconegut els onze joves beneficiaris de les Beques Carnet Jove durant el 2016, als quals se’ls ha entregar un certificat acreditatiu.
L'acte ha estat conduit pel presentador del programa ‘Generació Digital’ de Televisió de Catalunya (TVC) Lluismarquina i han assistit els tutors de les empreses, entitats i institucions col·laboradores del programa: Televisió de Catalunya, El Punt Avui, Grup Flaix, La Vanguardia, Panini Còmics, Estudi Muto, Ediciones El Jueves i la Fundació Bancària ‘la Caixa’.
 
Tal com va destacar Marta Vilalta durant l’acte, la principal novetat de l’edició d’enguany de les Beques Carnet Jove és la incorporació d’una beca en l’àmbit de l’acció social, en la qual el jove seleccionat farà una estada en pràctiques a l’àrea social de la Fundació Bancària ‘la Caixa’. Així mateix, en aquesta nova edició la beca radiofònica canvia d’empresa i passarà a desenvolupar-se al Grup Flaix.
 
 
Més informació:

http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJava/notapremsavw/303187/ca/joventut-lliura-beques-carnet-jove-2017-acte-joves-empreses-collaboradores.do

+info...


Exposició "Projectes de disseny editorial. La Trencadansa de Prats de lluçanès"

Aquest mes de juliol es va dur a terme a Prats de Lluçanès l’exposició “Projectes de disseny editorial. La Trencadansa de Prats de Lluçanès”, a la sala Cal Bach de l’Ajuntament del mateix poble.

L’exposició va recollir experiències i projectes editorials plantejats pels alumnes d’Ensenyaments Superiors de Disseny de l’ESDAP Barcelona Llotja de 4t curs de Disseny Gràfic en l’assignatura Publicacions analògiques i digitals, a càrrec de Montse Noguera i Muntadas. Els projectes varen consistir a idear i formalitzar una publicació editorial a partir dels continguts històrics i culturals existents vers la Trencadansa de Prats de Lluçanès, una de les danses més representatives d’aquesta localitat. Aquest és el motiu pel qual es va fer l’exposició en el mateix poble d’on prové aquesta dansa, amb la finalitat d’acostar els resultats a la mateixa gent que coneix i manté viva la Trencadansa. L’exposició es feu dins el programa de la Fira de Sant Jaume de Prats de Lluçanès, una data assenyalada en la tradició festiva i cultural del poble, data en què es féu també una conferència explicativa sobre el context de l’Escola ESDAP Barcelona Llotja i l’assignatura dins la qual es va desenvolupar l’enfoc dels projectes.

En els resultats dels projectes quedà palès el rol del dissenyador com a agent cultural entre l’editor i el lector, els alumnes varen posar els recursos gràfics i comunicatius al servei de la creativitat per idear i proposar productes d’edició de caràcter amè, actual i entretingut, a l’abast de diferents públics. Els diferents enfocs i propostes dels alumnes oferien una visió innovadora, variada i creativa de les possibilitats editorials que poden sortir al voltant de la tradició i cultura de les danses. Els alumnes varen idear el concepte i l’estructura de la publicació, la forma i l’estètica gràfica, així com tot el disseny global del llibre.

La font d’informació central va ser el treball de la historiadora de Prats de Lluçanès Roser Reixach i Brià que va venir a Llotja a fer una xerrada i va oferir també el seu coneixement com a autora del llibre “La Trencadansa de Prats de Lluçanès. Perfum de festa major”, editat per l’Esbart Català de Dansaires, un llibre que recull testimonis i documents històrics que narren l’evolució i el lligam cultural de la dansa amb el poble i la festa major.

Tele Berguedà va oferir un petit reportatge que podeu veure seguint l’enllaç que s’adjunta en aquest mateix article.

http://tvbergueda.xiptv.cat/informatiu/capitol/la-trencadansa-de-prats-de-llucanes-a-traves-dels-ulls-dels-joves-dissenyadors

 
Alumnes participants:

Carlos Anguís

Jordi Borrull

Sergi Gil

Jessica Heredia

Rubén Lopez

Guillem López

Irene Merino

Laura Padilla

Jaime Pastor

Irene Sunyer

 

+info...


Grau Garriga - Canals Galeria Museu

 

Fa 6 anys de la mor de Grau- Garriga, l’artista més internacional de Sant Cugat del Vallès

Grau-Garriga (Sant Cugat, febrer de 1929 – Saint Mathurin Sur Loire –França-, juliol del 2011)

Tot recordant l’artista, de l’1 d’agost a l’1 de novembre de 2017 i en un dels seus espais, Canals Galeria Museu mostra  llibres d’art, dibuixos i pintures del últims 20 anys de Grau Garriga, i reclamant també a l’Ajuntament de Sant Cugat que li dediqui un carrer o plaça.

Grau-Garriga va estudiar a l’Escola d’Art Aplicades i Oficis Artístics Llotja i a l’Escola Superior de Belles Arts de Barcelona, on també va exercir com a professor. Pintor de formació, va treballar en l’àmbit de la pintura mural i el vitrall i entrà en contacte amb el món del tapís a partir de l’antiga fàbrica Casa Aymat, existent a Sant Cugat.

Va ser ell qui va introduir la renovació de l’art del tapís, a nivell de tot l’estat espanyol i ho va fer des d’aquesta manufactura i des de la secció artística que ell va dirigir de 1957 a 1970. Allà, s’hi creà l’Escola Catalana de Tapís de Sant Cugat i allà es duria a terme la renovació de l’art del tapís.

A més del seu treball amb matèria tèxtil, les seves creacions també es decanten per l’obra pictòrica, treballant molt collage i l’assemblage, on el tèxtil hi té un paper destacat.

Els darrers anys de la seva vida va viure a Saint Mathurin Sur Loire –Angers-,(França).

El govern francès li atorgà la distinció de Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres i l’any 1985 rebé la distinció Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya.

Les seves obres s’han exposat a tot el món i és present a destacats museus i col·leccions públiques i privades de diferents museus i galeries de diverses ciutats del món, principalment d’Europa i dels Estats Units.

Tot recordant aquest insigne creador, nascut a Sant Cugat del Vallès, la galeria fa una selecció d’obra seva, per difondre la seva vesant com a dibuixant i pintor.

http://www.canals-art.com/

Canals

+info...


Centre d'Art Santa Mònica - Les Maletes de Walter Benjamin

Les maletes de Walter Benjamin. Dispositius migratoris

Exposició 20.07 - 24.09.2017

Centre d'Art Santa Mònica - Espai Balcó

Entrada lliure

La Rambla, 7 08002 Barcelona
informació general:+34 935 671 110

Fotografies

El País

La Razón

«És una tasca més àrdua honorar la memòria dels éssers anònims que no la de les persones cèlebres. La construcció històrica es consagra a la memòria dels qui no tenen nom.» Walter Benjamin, Tesis de la filosofia de la història, 1940

L'exposició ha sorgit d'un projecte col·laboratiu entre diverses escoles de belles arts —la Weißensee Kunsthochschule Berlin (Visuelle Kommunikation. Digitale Medien), l'École des Beaux-Arts de Bordeaux i l'Escola Llotja d'Arts i Disseny de Barcelona— i la Casa de Velázquez de Madrid.

Els estudiants i els artistes residents han creat unes maletes imaginàries partint de la lectura de les Tesis de la filosofia de la història escrites per Walter Benjamin (Berlín, 1892 - Portbou, 1940). Hom creu que el filòsof duia una còpia d'aquests documents a la maleta en la seva fugida a l'exili abans de decidir posar fi a la seva vida el 26 de setembre de 1940 a Portbou, en ser detingut per la Gestapo i en saber que seria repatriat. La història, la memòria i la identitat europees d'avui és el tema de fons d'aquestes maletes que els estudiants han creat pensant en Portbou, passatge de frontera i d’exili que cobra actualitat davant l'Europa dels refugiats.

El concepte d'història apuntat per Benjamin és totalment actual. L'influx que aquest pensador té avui en l'àmbit de la pràctica de les arts visuals ajuda els estudiants a fer un treball de recerca i d'interpretació del concepte d'història que reflecteixen en les seves obres o maletes. Portbou és un lloc marcat per la història, la memòria i l'exili, i la mateixa estació internacional per on van passar milers de refugiats n'és un bon exemple. A la sala de duanes de Portbou, primer lloc on s'aturà aquesta exposició el mes de setembre de 2016, és on s'obrien i revisaven les maletes fins a l’Acord de Schengen. L'estació, cada dia més en desús, ha trobat un nou ús cultural amb aquesta mostra, que ha estat atracció de visitants, ha donat a conèixer la població i ha fet que l'exposició sigui un estímul d'interès públic i social per al poble.

L'exposició uneix un eix geogràfic benjaminià, amb la participació de Berlín, ciutat on va néixer, Bordeus, ciutat important de França —país que el va acollir com a refugiat alemany—, i Portbou, frontera espanyola on va decidir suïcidar-se.

Cada escola ha dut a terme un taller, de diversos mesos de preparació, dels treballs presentats i exposats. En el cas de l' Escola Llotja d'Art i Disseny de Barcelona, s'ha posat el focus en Portbou com a lloc de memòria, exili i pas de frontera, tant per la Guerra Civil Espanyola, en què els exiliats republicans fugien en retirada en pèssimes condicions, com per la Segona Guerra Mundial, en què els fugitius del nazisme —entre ells molts intel·lectuals— creuaven la frontera en sentit contrari, d'Europa cap als Estats Units —és el cas de Benjamin— o cap a l'Amèrica Llatina. Portbou va ser un lloc de pas i d'esperança per a moltes persones, però, alhora, de detencions i desesperació. Walter Benjamin va ser una de les que ho va haver de patir. A Espanya, la memòria històrica és encara una causa pendent. Els estudiants han investigat fets de la història contemporània a partir de la maleta que Benjamin arrossegava en la seva fugida com a exemple per superar l'oblit i proposar la «memòria» com a instrument essencial de la democràcia.

L' École des Beaux-Arts de Bordeaux (EBABX) ha aprofundit en les Tesis de la filosofia de la història, que és el text bàsic de Walter Benjamin sobre la història del segle xx. S'ha treballat la tesi VII, a propòsit dels béns culturals: «No hi ha cap document de la cultura que no ho sigui també de la barbàrie», escriu Benjamin. En aquest passatge de frontera i exili entre França i Espanya de milers de refugiats republicans revolucionaris, els estudiants han confrontat aquest fet en l'«Àngel de la Història» (Angelus Novus), sense deixar de banda la modernitat i el progrés.

Per la seva banda, la Weißensee Kunsthochschule Berlin (Visuelle Kommunikation. Digitale Medien), especialitzada en mitjans digitals, ha escollit el text messiànic Angelus Novus, d'aquest autor, en què qüestiona la història, el progrés i il·lustra la projecció del temps històric del passat en el present. Pel que fa a la pràctica, es proposa un redisseny de les posicions artístiques del pensador amb relació a la seva obra i biografia: allò que és cinemàtic, il·lustratiu, interactiu, fotogràfic i topogràfic. S'ha debatut sobre la seva visió i s'ha volgut documentar el seu paper com a refugiat i exiliat.  

Els residents de la Casa de Velázquez. Académie de France à Madrid són ja artistes emergents que han acabat els seus estudis i que en aquesta ocasió han partit de l'objecte maleta i del seu enigma per crear dos relats, de caràcter molt diferent. D'una banda, un relat sonor agermanant Portbou amb els sons d'una altra frontera, la d'Espanya amb Portugal, i de l'altra, el relat dins una maleta del món com a biblioteca de béns culturals classificats i ordenats, tot barrejant les restes de la història amb les relíquies personals.

PILAR PARCERISAS

Comissària de l'exposició

 

+info...


"Festival Terrània 2017" de Ceràmica internacional

Montblanc i Tarragona
Setembre / Octubre de 2017

Es compòn de varies exposicions, una d' elles dedicada a la figura de Teresa Gironès, "Creativitat i originalitat" és una primera retrospectiva, homenatge a ella.

Inauguració 1 de setembre

Església de l'Antic Hospital de Sta Magdalena de Montblanc

+info...


Màquina d’impressió 3D com a suport per a les classes en el campus de Sant Andreu

S’ha adquirit una màquina d’impressió 3D com a suport per a les classes  en el  campus de Sant Andreu

Aquest equipament vindrà a millorar la docència en els cicles formatius que s’imparteixen a la seu de Sant Andreu, i està en la línia d’adaptació dels ensenyaments artístics a les noves tecnologies

+info...


Som forts i valents. Tornarà el color i el somriure a Barcelona!

 

+info...


Signat el conveni entre el Districte i l'Escola Llotja

dijous, juliol 27, 2017 - 12:16

Carmen Andrés, regidora del Districte de Sant Andreu, i el director de l’escola Llotja han posat la rúbrica avui a un document que uneix tota la creativitat d’aquest centre educatiu a la imatge del Districte 

La Llotja podrà treballar per qualsevol projecte relacionat amb comunicació, publicitat, màrqueting, disseny i similars que el Districte proposi.

+info...