BETEPOCS: MOSTRA I TALLER OBERT

240+BETEPOCS: LA CULTURA QUE PASSA

Mostra de treballs i documents dels Betepocs, col·lectiu d’alumnes de Llotja dels anys 40.
Del 21 d’abril al 12 de juny de 2015
NauU de Llotja Sant Andreu (Pare Manyanet 40)

betepocs_001

240+BTPOX: LA MOSTRA COM A TALLER OBERT

Espais de treball

Espai Revolving Door: presentació del programa realitzat a l’escola
Espai Laboratori Audiovisual: coordinat per Julián Chamorro i Helena Muñoz (tots el dijous)
Espai 240+: taller permanent de treball i presentació dels projectes 240+

betepocs_002

Activitats
14 de maig: Taula rodona a les 18:30 h
Betepocs: una visió des del present al context artístic, històric, formatiu i pedagògic del grup.
Amb la participació de Alex Mitrani, historiador i crític d’art, Silvia Muñoz d’Imbert, historiadora i directora del ConCa, Bernat Puigdollers, historiador i comissari de l’exposició.
Moderadors: Nora Ancarola i José Antonio Delgado (Col·lectivaccions)

Comissari:
Bernat Puigdollers
Mediació i col·laboració:
Col·lectivaccions (José Antonio Delgado, Rachel Fendler, Judit Vidiella)
Laboratori audiovisual:
Helena Muñoz i Julián Chamorro
Revolving Door:
Erques Torres i Jana Fontdevila
Equip tècnic:
Rodri Baró i Jesús Merino

Agraïments: Família Alier, Jordi Alumà, Ramón Arús, Família Balmes, Bonaventura Bassegoda, Rafael Bataller, Família Bel, Pere Bosch Morera, Josep Bracons, Francesc Carulla, Xavier Castells, Família Colom, José Corredor-Matheos, Ricard Creus, Família Datsira, Victòria Durà, Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, Domènec Fita, Francesc Fontbona, Begoña Forteza, Família Lloveras, Albert Mercadé, Àlex Mitrani, Família Montcada, Sílvia Muñoz d’Imbert, Família Navarro, Clemente Ochoa, Dolo Pulido, Mar Redondo, Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Família Rosés, Teresa M. Sala, Família Sangrà, Judit Subirachs-Burgaya i Elena de Torres.

Aquest projecte expositiu és una iniciativa de la professora Pilar Herrero dins les activitas del 240+

Inauguració: 21 d’abril a les 18:00 h a la NauU de Llotja Sant Andreu

 

240+BETEPOCS: la cultura que passa

L’art de postguerra és encara, en molts aspectes, un terreny en gran part per explorar. La desfeta de la guerra civil estroncà brutalment l’aflorament artístic i cultural que s’estava vivint durant els anys immediats al seu inici i deixà al seu darrera un panorama cultural desolador, fruit de la por, la repressió i la precarietat d’un país devastat econòmica i moralment.

En aquest context tant fosc apareixen les primeres temptatives de represa cultural i artística i en aquest mateix context neix l’any 1944 una de les primeres agrupacions artístiques del país: ELS BETEPOCS. Aquest grup aparegut a les aules de Llotja, independentment de les seves aportacions artístiques, fou una iniciativa optimista en un moment en el qual l’optimisme era gairebé un privilegi. Gràcies al seu caràcter desenfadat i irònic trobaren, en la pintura, l’amistat forjada a les aules i el treball en equip, un camí per a l’evasió.

Mitjançant la creació i la realització dels Campaments Pictòrics van promoure i difondre l’art i la cultura catalana arreu del territori en un context difícil. Una tasca que continuarien desenvolupant al llarg de totes les seves vides a les aules o amb iniciatives culturals com la revista Cavall Fort, impulsada per un dels seus membres.

En el camp de les arts, van dur a terme una obra de qualitat, heterogènia i sòlida, hereva de la tradició però alhora personal i pròpia. Degut al seu caràcter modest i introvertit van defugir qualsevol tipus de presència pública i la seva tasca artística i pedagògica ha quedat a l’ombra.

Avui, coincidint amb el 240è aniversari de l’Escola Llotja, recuperem amb aquesta mostra, els orígens i el desenvolupament d’una experiència artística pionera que procurà aportar un fil de llum a un moment tant fosc. Benvinguts, doncs, al món personal i íntim dels BETEPOCS.

Bernat Puigdollers, comissari de l’exposició

240+BTPOX

Com si fos un taller: no tanquem 240+

Com a punt i a part del projecte 240+ i després de més d’un any de treball, l’Escola Llotja i Col·lectivaccions han generat a 240+Btpox: la mostra com a taller obertun lloc de treball, de contacte i de generació de reflexió in situ. L’espai esdevé un recurs, un lloc per reunir-se, realitzar tallers i activitats, presentar projectes i en el qual cohabiten diferents idearis, dispositius i maneres diverses de recollir un procés o d’articular i interpretar un relat.

La convivència i encreuament en una mateixa sala, del passat i el present de l’escola, permet realitzar connexions, detectar dilemes, establir necessitats i enunciar futuribles al voltant de les pràctiques i la innovació pedagògica, la cooperació i l’intercanvi d’opinions, recursos i metodologies.

240+Btpox: la mostra com a taller obert afavoreix el contacte entre iniciatives i pràctiques desenvolupades per col·lectius d’alumnes en diferents moments de la història (Betepocs, Revolving Door), la col·laboració de l’escola amb entitats, agents, projectes i iniciatives (la recerca de Bernat Puigdollers, el projecte de Laboratori Audiovisual d’Helena Muñoz i Julián Chamorro, Col·lectivaccions, etc.) i la reconstrucció col·lectiva del procés pedagògic 240+, així com la preparació d’un material i documentació per l’ús de tota la comunitat educativa de Llotja que vulgui participar-hi i, fins i tot, dissentir.

Espais de treball i activitats

A més de la mostra 240+Betepocs: la cultura que passa, una recerca en procés de Bernat Puigdollers, les visites guiades realitzades per l’historiador i comissari de l’exposició i la taula rodona sobre el context del grup Betepocs (amb la presència de Sílvia Muñoz d’Imbert i d’Àlex Mitrani), comptem amb tres espais de treball i activitats: L’espai Revolving Door on el col·lectiu presenta el programa realitzat a l’espai Blanc de Ciutat de Balguer i proposa una activitat basada en l’esperit dels campaments pictòrics dels Betepocs. A l’espai Laboratori Audiovisual s’activen diverses iniciatives a partir de visualitzar l’arxiu audiovisual de l’escola, del contacte amb professors i alumnes i d’accions creatives de reflexió pedagògica, activitats-taller, etc. L’espai 240+ és un lloc de reunió i treball individual i en equip, de presentació de les activitats autogestionades dels projectes participants al 240+, així com de la reconstrucció col·lectiva dels processos i dilemes de treball del programa d’activitats realitzades.

Un punt i a part amb un punt i final que esperem sigui només ortogràfic.

ESDA Llotja – Col·lectivaccions

Añadir a favoritos el permalink.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *

Puedes usar las siguientes etiquetas y atributos HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>