Àngel Ferrant: Innovació pedagògica. Barcelona 1920-1934.

15_SA_001

PROFESSORES RESPONSABLES:  Nora Ancarola i Àngels Llop

NOMBRE I NOMS DELS ALUMNES: Obert a alumnat interessat.

DEPARTAMENTS: Interdepartamental.
ASSIGNATURES: Una investigació de professores en col·laboració amb alumnat.
NOMBRE DE PROJECTES: la proposta engloba dos projectes:

  1. Reflexió teòrica sobre la proposta pedagògica d’Àngels Ferrant (pedagog, professor i escultor) i el seu pas per l’Escola Llotja de 1920 a 1934.
  2. Taller pràctic d’experimentació dels conceptes proposats per Àngel Ferrant en les seves classes.

15_SA_002

DESCRIPCIÓ:
Part 1-  Recerca-Presentació de l’estudi:
Àngel Ferrant va estar involucrat en els moviments d’avantguarda històrics des dels seus inicis. I, com a professor i pedagog, va voler transformar els ensenyaments artístics superiors que creia obsolets per uns mes acords amb les noves corrents pedogògiques i artistiques.
En aquest apartat volem fer visible les bases de les seves propostes pedagògiques i l’implicació que va tenir en el context educatiu de l’època
Viatge a l’Escola d’Art i Oficis de Viena (1927),
Vida cultural a Espanya principis del segle XX: art i literatura moderna (tertulies, exposicions, etc.)
Propostes pedagògiques: renovació ensenyaments artístic.
2na República: membre de la comissió per la reforma de les escoles d’art.
Volem convidar estudiosos del tema i, també, alumnes-artistes que varen tenir una relació directe a través dels seus propis professors que varen estudiar amb ell.

Part 2- Taller pràctic.
En aquest taller es vol fer participar als alumnes en una classe pràctica de dibuix segons  es treballava a les classes d’Àngel Ferrant. I, a més a més, realitzar una instal.lació en un espai expositiu de l’escola. D’aquesta manera es preten reflexionar sobre la importància dels nous plantajaments que es proposaven en el camp de l’escultura en els moviments d’avantguarda (Espai Prow).
Es faran dibuixos en diferents tècniques: tinta, grafit, ceres en un paper tallat a mida.
Es procedirà a unir-los entre ells a través d’un material flexible (cordill) i es col.locaran  agrupant-los i formant un dibuix en l’espai .
D’aquesta manera, a mida que es vagin acaban els dibuixos es definirà una estructura en la que l’espectador es mourà i tindrà diferents punts de vista, com una extensió del collage .

CONTEXT:
Història de l’Art Modern a Catalunya dels anys 20 a 1938.
Àngel Ferrant: escultor i pedagog.

TIPUS D’ARXIU: ÚS I PRESENCIA EN EL PROJECTE:
Diaris de l’época
Treballs d’investigació per diferents autors publicats a la xarxa
Resenyes  en diaris d’exposicions dedicades a l’artista
Catàlegs d’exposicions
Material d’arxiu

ÀMBITS DE TREBALL:
Història de l’escola
Canvis socials i culturals
Economia i Mercat: Art, Disseny i Indústria
Context urbanístic: Art, Disseny i Ciutat
Art i pedagogia
Professionalització
Art, artesania i tecnologies

AGENTS I ENTITATS PARTICIPANTS:
Implicarem a Ignacio Asenjo Fernández (professor de la Complutense de Madrid) , investigador de l’obra i la figura de l’artista.

+ INFO I LINKS:
Museo Patio Herreriano: www.angelferrant.com
Diferents escrits publicats per Ignacio Asenjo Fernández
Revista de la Universidad Complutense de Madrid: www.revistas.ucm.es
Revista Arte, Individuo y Sociedad: www.arteindividuoisociedad.es

Añadir a favoritos el permalink.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *

Puedes usar las siguientes etiquetas y atributos HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>